Recensie De patiënten van dokter García door Anita de Groot:
Almudena Grandes heeft een historische roman geschreven over het leven van Dokter Garcia. Het boek heeft vijf delen. Het begint voor de oorlog (1936) in Madrid. Het Spanje van Franco is verdeeld in twee kampen: de Roden en de falangelisten. Franco is pro-Nazi en dat is Dokter Garcia niet.

In het eerste deel maken we kennis met Dokter Garcia die voor de oorlog een afgestudeerd arts is en werkzaam is in een ziekenhuis. Een Canadese dokter leert de Spaanse doctoren hoe je bloed kunt afnemen in zakken en deze kunt toedienen aan zwaargewonde patiënten. Dokter Garcia geeft bloed aan Manolo en houdt hier een vriendschap voor het leven aan over. De vriendschap begint in de oorlog. Dokter Garcia moet vluchten en Manolo heeft nieuwe papieren en een nieuwe identiteit voor Dokter Garcia geregeld. Manolo gaat naar Genève om informatie van de nazi’s te ontdekken en geeft dat door aan een meerdere om zo als dubbelspion voor Spanje tegen de nazi’s wat proberen te bereiken. Tijdens de oorlog is het voor zowel Dokter Garcia als Manolo proberen te overleven en gelukkig overleven zij de oorlog. Zij denken het ergste te hebben gehad, maar het regime van Franco gaat onverminderd door en ook wordt het regime gesponsord door de nazi’s. In Spanje krijgen de nazi’s namelijk een Spaanse nationaliteit en nieuwe papieren, zodat zij in Argentinië een nieuw leven kunnen opbouwen. Dit zeer tegen de zin van Dokter Garcia en Manolo.

Manolo gaat mee naar Argentinië, zodat hij zijn werkzaamheden kan vervolgen, maar helaas kan de informatie die hij vergaard heeft, niet gebruikt worden zodat de nazi’s niet bestraft gaan worden.

Dit is in vogelvlucht waar het verhaal over gaat. Het boek heeft ruim 1000 pagina’s en vertelt ons over het Spanje van 1936 tot ruim na de oorlog. Hoewel Spanje niet echt in de oorlog meedeed, heeft het wel enorm geleden en hebben zij Nazi-Duitsland enorm geholpen. Zelf heb ik mij daar nooit in verdiept en dit boek is voor mij van enorme historische waarde. Het onrecht dat de joden is aangedaan, kan en wil ik niet begrijpen, maar er is veel meer en dit boek probeert op een neutrale manier de politiek en de wereldvisie toentertijd weer te geven.

De geschiedenis kunnen wij niet veranderen, maar wij kunnen er wel van leren.

Het boek is prachtig geschreven en ja het is dik maar het is ook heel interessant. Het is niet het makkelijkste onderwerp, maar wordt wel op een zeer boeiende manier beschreven. De passie van de mannen waar ze alles voor overhebben (maar waar ze met lege handen uit de strijd komen): een vrij Spanje. Het komt maar heeft wel heel wat voeten in aarde en deze strijd van de twee mannen wordt op heel boeiende wijze beschreven. Het boek krijgt van mij 5 sterren!

★★★★★
Titel: De patiënten van Dokter Garcia | Leesfragment | Auteur: Almudena Grandes | Uitgeverij Signatuur | Categorie: | Uitvoering: E-book of paperback | 832 pagina’s | ISBN13: 9789056726096 | Verkrijgbaar sinds: maart 2019 |Recensent: Anita de Groot | Datum recensie: 01-05-2019 | Prijs max.: €29,99 | Bestellen