Recensie De stilte van het water door Hannie van Grol:
Norman Jansen heeft met De stilte van het water zijn debuutroman geschreven. De auteur is werkzaam geweest bij de Koninklijke Marechaussee en heeft met zijn gezin enige tijd in het Caribisch gebied gewoond. Daar kwam hij in aanraking met mensensmokkel en mensenhandel. Terug in Nederland heeft hij zijn ervaringen gebruikt om deze waargebeurde en deels autobiografische roman te schrijven. En daarin is hij bijzonder geslaagd.

Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel leren we de hoofdpersonen kennen die leven op Haïti. Ze hebben een armoedig bestaan, maar voelen zich gelukkig door hun saamhorigheid en betrokkenheid bij elkaar, vooral het gezin Ladymia en Jean met hun twee kinderen en de moeder en zus van Ladymia. Het leven op Haïti is eenvoudig en arm, beschreven met oog voor detail. Ook lokale tradities zoals de voodooreligie en de daaruit voortvloeiende gebruiken zijn mooi verwoord. Maar de aardbeving op 12 januari 2010 maakt daar op wrede manier een einde aan.

Het tweede deel van De stilte van het water speelt zich af na de aardbeving en daarin worden de chaos en totale ontreddering van de bevolking beschreven. Het leven wordt mede door het verlies van dierbaren haast onmogelijk. Dan besluit Ladymia samen met haar zus en hun kinderen op zoek te gaan naar een betere toekomst. Ze vallen in handen van corrupte mensenhandelaars en ze worden slachtoffer van misbruik, uitbuiting en mensensmokkel. Op het eind van het boek als “het beloofde land” bijna in zicht is, wordt Ladymia voor een onmogelijke keuze gesteld, die desastreuze gevolgen heeft.

De stilte van het water is dus een roman in twee delen. Het begin van het eerste deel kabbelt wat voort, we leren de hoofdpersonen kennen en hun tradities. De stijl doet af en toe een beetje simpel en soms geforceerd aan. Maar na de aardbeving wordt de sfeer grimmiger en word je meegenomen in de ontreddering van de bevolking, de corruptie en de haast onmogelijke strijd om te overleven.

Je voelt je meegezogen worden in de angst en onmacht van de overlevenden. Door de sobere en ingetogen schrijfstijl van Jansen komt de dreiging heel dichtbij en kruipt onder je huid.

Dit boek zou iedereen gelezen moeten hebben om een beter inzicht te krijgen in het leed van vluchtelingen. In hun wanhoop nemen ze beslissingen die ingegeven zijn door pure wanhoop om te overleven. Hun wanhoop die gevoed wordt door de mensonterende omstandigheden waarin de overlevenden terechtkomen zonder voldoende hulp van de machthebbers. En dan in een ultieme poging om het geluk elders te vinden geconfronteerd worden met corruptie, misbruik, uitbuiting, onrechtvaardigheid en mensenhandel.

Norman Jansen heeft met dit debuut een roman neergezet, die je een inkijk geeft in deze vluchtelingenproblematiek. Hij doet dat op een sobere, ingetogen manier in eenvoudige en heldere taal. En omdat je weet dat het om een verhaal gaat dat echt heeft plaatsgevonden, raakt het je diep. Het boek is schokkend, ontroerend en aangrijpend en laat je stil worden als je alles gelezen hebt.

De titel De stilte van het water geeft nog eens een extra dimensie aan de onmogelijke keuze van Ladymia: prachtig en treffend gekozen!

★★★★
Titel: De stilte van het water