Recensie De blikman door Sandra Hutchison:
De blikman is de nieuwste roman van bestsellerauteur Sarah Winman (Toen God een konijn was). Mijn verwachtingen voor dit boek waren dan ook zeer hoog. Maar wat had ik een moeite om in het verhaal te komen. Het is een prachtverhaal dat zeker! Een die menig hart zal raken. Een verhaal ook dat fascinerend genoeg is om het boek aan te schaffen en te lezen en misschien nog eens te herlezen.

Sarah Winman heeft met De blikman goud in handen, echter heeft ze een ietwat eigenaardige schrijfstijl. Een stijl waar je van moet houden of in elk geval erg aan moet wennen. Persoonlijk werd ik telkens uit het verhaal getrokken zodra ik weer aangeland was bij een van de dialogen tussen de boeiende personages. Dialogen waar je bij het schrijven van een verhaal op de lagere school voor afgestraft werd. Gesprekken waarbij elke zin afgesloten wordt met: Toen zei hij en zij zei. Een voorbeeld uit het boek:

‘Geel, blauw en rood’, zie Ellis
Precies, zie Dora.
‘En de secundaire kleuren zijn oranje, groen en paars,’ zie Michael. Blz. 47 De blikman.

En zo gaat het verder.
Gelukkig bestaat het boek De blikman niet volledig uit zulke dialogen anders had ik het echt terzijde gelegd. Maar het verhaal van Ellis en zijn driehoeksverhouding met zijn vrouw en zijn vriend Michael is origineel, hartverwarmend en wordt vooral zeer menselijk beschreven. En dat zorgt ervoor dat je door wilt lezen. Wel zul je bij iedere bladzijde van dit verhaal je aandacht er volledig bij moeten houden, anders ben je al snel de draad kwijt.

Het eerste deel gaat over Ellis. Een man die al wat op leeftijd is en worstelt met zijn verleden, maar er eindelijk aan toe is alles een plaatsje te geven. Hij heeft zijn vrouw en vriend verloren en denkt veelvuldig terug aan de tijd met hen. De auteur neemt je dan ook telkens mee van het heden naar het verleden en weer terug. Je ervaart de chaotische hersenspinsels van Ellis haast persoonlijk! Wat natuurlijk een meer dan knappe auteursprestatie is. Maar of het boek daardoor prettig te lezen is, dat laat ik aan iedere lezer zelf over.

In het tweede deel kijk je als lezer mee over de schouder van Ellis jeugdvriend Michael en vallen alle puzzelstukjes uit het verleden in elkaar. Dit deel leest als een trein en voelt bijna alsof het geschreven is door een heel andere auteur. Het personage Michael heeft dan ook een heel ander karakter dan zijn geliefde Ellis en zijn deel van het verhaal is werkelijk veel gemakkelijker te volgen. Wat dat betreft wederom veel lof voor de auteur, ze weet haar personages met haar woorden duidelijk te karakteriseren, van elkaar te onderscheiden. Toch voelde ik me door de tijdsprongen en de diverse wendingen weinig betrokken bij deze mooie personages, wat ik erg jammer vond. Hierdoor verliest het ijzersterke verhaal een stukje van zijn kracht. Maar toch, je zult al lezende merken dat De blikman een alles omvattend liefdesverhaal bevat. Een ontroerend liefdesverhaal dat goed de keuzes van een man, de gevolgen en zijn gevoelens daarbij beschrijft.

De blikman is een eigentijds verhaal over eenzaamheid, rouwverwerking en de gecompliceerdheid van pure liefde.

Deze recensie over het boek van Sarah Winman – De blikman is onderdeel van de officiële Blogtour van Uitgeverij Orlando.
De andere deelnemers zijn: