Recensie Ik wil jou(w) baby! door Hannie van Grol:
Actueel thema in een pakkend liefdesverhaal

Sara Visser is een geslaagde zakenvrouw, ze bezit namelijk een goedlopend hotel in Amsterdam. Dit heeft ze gekocht van haar deel van de erfenis van haar opa. Ze heeft ook veel vrienden, een liefhebbende zus en ouders. Ze geniet met volle teugen van het leven. Maar rond haar dertigste verjaardag voelt ze het tikken van de biologische klok en omdat het in de liefde niet vlot verloopt – de ware Jakob heeft zich nog niet aangediend – besluit ze om in haar eentje een kindje te krijgen en op te voeden. Daarvoor bedenkt ze haar masterplan: ze wil zwanger raken van haar beste vriend buiten zijn medeweten. Mocht dit lukken dan wil ze in haar eentje het kind opvoeden zonder dat hij van het bestaan van het kind afweet. Wel wil ze als het kind oud genoeg is, het alle benodigde informatie verstrekken, zodat de vader gevonden kan worden.

Om haar beste vriend te benaderen vertrekt ze naar Mallorca, onder het mom van een sabbatical van een half jaar. Daar woont haar beste vriend die ze heeft leren kennen tijdens een eerder verblijf daar. In haar achterhoofd worstelt ze wel met het idee dat ze hiermee haar goede vriend bedriegt door seks met hem te hebben, maar haar wens om een kindje te krijgen is vele malen sterker.

Natuurlijk verloopt alles niet zoals Sara bedacht heeft. Er treden de nodige complicaties op. Het zou jammer zijn om iets daarvan te onthullen, omdat zelf lezen de spanning erin houdt. En dat is zeker de moeite waard!

Het boek is opgebouwd uit een proloog, 31 hoofdstukken en een epiloog, die alle beginnen met een citaat van een bekend persoon, dat de inhoud betreft van het komende fragment. Eerst wordt het citaat weergegeven in het Spaans, daarna volgt de vertaling.
Een voorbeeld:
La amistad es un alma que habita en dos cuerpos
Vriendschap is een ziel verdeeld over twee lichamen – Aristoteles

En zo wordt ieder hoofdstuk voorafgegaan door een treffend citaat, dat heel goed gekozen is. Ook komen er veel Spaanse uitdrukkingen voor in de tekst, maar telkens wordt meteen de betekenis op een speelse manier toegevoegd.

Het boek leest prettig. Je waant je door de beeldende beschrijvingen van de omgeving zo in Amsterdam of in Mallorca. En zeker van die laatste plek krijg je taferelen voorgeschoteld die je ertoe aanzetten zelf naar Mallorca te gaan om al dat moois met eigen ogen te aanschouwen.

Maar niet alleen de omgeving wordt goed neergezet, ook de karakters worden prima uitgediept. Je krijgt echt het gevoel mee te leven met de gebeurtenissen van Sara en haar familie en vrienden. Wendy Louise schrijft met de nodige humor, maar weet ook de gevoelige snaar te raken. Het zal er zeker mee te maken hebben dat er autobiografische elementen in het boek voorkomen, het verschil is alleen dat de schrijfster wel ooit een kinderwens had, maar die is nooit vervuld. Zoals ze zelf zegt:
‘Ik wil jou(w) baby! komt rechtstreeks uit mijn hart’. Tijdens het schrijven, wat ze voornamelijk ’s nachts deed, heeft ze vreselijk gehuild, alsof ze door een diep verwerkingsproces ging. Maar door haar verdriet van zich af te schrijven in dit hartverwarmende verhaal krijgen wij lezers een prachtige roman voorgeschoteld: ‘Gebaseerd op een levensechte wens’, zoals zij in het begin van het boek schrijft.

Tot op de helft van het boek denk je een oppervlakkig liefdesromannetje te lezen, met veel aantrekken en afstoten zoals dat in de beste feelgoodroman voorkomt. Maar dan komt er diepte in het verhaal en gebeuren er dingen waarbij je het niet droog kunt houden.
Leuk detail is dat de hoofdpersonen uit haar eerdere roman Zomerster op het eind van het boek ook nog een kleine rol vervullen.

Wendy Louise heeft een actueel thema over de BAM-moeder, de Bewust Alleenstaande Moeder, verwerkt in deze roman. Het enigszins oppervlakkige begin wordt ruimschoots gecompenseerd door de emotionele diepgang van het vervolg van het boek. We kijken vol spanning uit naar het volgende boek van haar hand dat zich volgens de vooraankondiging afspeelt op Lanzarote, het meest romantische Canarische eiland.

★★★★
Titel: Ik wil jou(w) baby! | Auteur: Wendy Louise | Uitgeverij Wens Boeken | Categorie: Feelgood romans | Uitvoering: paperback/e-book | 352 pagina’s | ISBN13: 9789082908701 | Verkrijgbaar vanaf 2-10-2018 |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 2-10-2018 | Prijs: €9,95 | Bestellen