Recensie Reishandboek Noord Scandinavië door Dayenne Wamsteeker:
Noord-Scandinavië – Lapland, dit prachtige uitgestrekte gebied boven de poolcirkel heeft veel moois te bieden. Fantastische natuurverschijnselen zijn hier waar te nemen, zoals de middernachtzon, de Ruska (herfsttijd) met zijn fraaie kleuren en het noorderlicht. Het is een verre reis naar het Noorden, maar wanneer je er eenmaal bent is het de moeite zeker waard!

In Reishandboek Noord-Scandinavië worden de Noordelijkste puntjes van drie landen beschreven: Noorwegen, Zweden en Finland, ook wel, Lapland genoemd. In dit gebied is veel ruige, ongerepte natuur te vinden. Het gebied is 10 keer zo groot als Nederland, maar er wonen slechts 2 miljoen mensen, waardoor het er heerlijk rustig is. Lapland is vooral geschikt voor natuurliefhebbers en actieve toeristen, die er graag op uittrekken in de natuur en dieren willen spotten. Ook kun je in het gebied veel buitensporten doen, zoals zee-kajakken, bergwandelen of skiën. Echt een vakantiebestemming voor mensen die graag buiten zijn.

In Reishandboek Noord-Scandinavië vind je veel praktische en culturele tips om Lapland te verkennen. Na de achtergrondinformatie over het gebied volgt een hoofdstuk met praktische informatie. Dit hoofdstuk is heel handig en vertelt meer over accommodaties, vervoer, wandel- en fietstochten en een a-z met handige tips over verkeersregels, restaurants en telefoonnummers die je nodig kunt hebben.

Daarna volgen hoofdstukken waarin de belangrijkste bezienswaardigheden staan vermeld, zodat je weet waar je in ieder geval heen moet gaan. Het gebied wordt achtereenvolgens beschreven: Noorwegen, inclusief de Lofoten en Vesteralen, Zweeds Lapland, Fins Lapland en het Kola schiereiland. In deze hoofdstukken wordt aandacht geschonken aan bijzondere landschappen, historie en cultuur. Daarnaast komen ook de nationale parken, natuurgebieden, en tips voor wandelingen, trektochten, kanotochten en andere excursies aan bod.

De vormgeving van het reishandboek is overzichtelijk en gestructureerd. De foto op de voorkant van de reisgids straalt gelijk de Scandinavische sfeer uit. Ook de andere foto’s in het boek geven een mooie impressie van Lapland. In het boekje staan verschillende kaarten van gebieden, maar ook van steden, zodat je makkelijk je weg kunt vinden. Het boekje bevat veel tekst, maar hier is variatie in aangebracht, door kaders in het boek op te nemen met wandelingen, praktische tips, of tekstvakken met inhoudelijke informatie over de bezienswaardigheid of verdere achtergronden. Het reishandboek is van A5-formaat en lekker compact, hierdoor is het boek makkelijk mee te nemen.

Reishandboek Noord-Scandinavië is een prachtig vormgegeven reisgids boordevol informatie over deze prachtige streek. Het heeft een handig formaat en staat vol praktische informatie, bezienswaardigheden en kaartmateriaal. Een uitermate geschikte reisgids om Noord-Scandinavië mee te ontdekken.

★★★★★
Titel: Reishandboek Noord Scandinavië | Leesfragment | Auteurs: Henk Filippo, Elio Pelzers | Uitgeverij Elmar | Categorie: Lifestyle, reizen | Uitvoering: paperback | 349 pagina’s | ISBN13: 9789038925547 | Verkrijgbaar sinds: juli 2016 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 8-12-2018 | Prijs: €19,95 | Bestellen