Recensie Reishandboek Finland door Dayenne Wamsteeker:
Finland is een prachtig en uitgestrekt land in Scandinavië, vol natuur, schone lucht, ruimte en rust. Het is een land vol prachtige meren, die je bijvoorbeeld met een kano kunt verkennen. Finland leent zich perfect voor een sportieve vakantie, zo kun je er heerlijk wandelen en kanoën. Ook in de winter is er op sportief vlak veel te ondernemen, zo kun je er prachtig langlaufen, skiën, schaatsen of op husky-safari gaan. Maar ook op cultureel vlak is er in Finland veel te zien. Ga bijvoorbeeld eens cultuur snuiven in Helsinki, Turku of Tempere, allemaal bruisende steden vol historie en cultuur.

Finland is ongeveer acht keer zo groot als Nederland en wordt bewoond door ongeveer vijf miljoen mensen. Het land bestaat grotendeels uit bos, wat in het landschap wordt afgewisseld met bergen en water. Volgens een telling zou het land maar liefst 187.888 meren tellen. Ook het prachtige Lapland is onderdeel van Finland, een natuurrijk gebied, waar het bijzondere natuurverschijnsel het Noorderlicht is waar te nemen.

In Reishandboek Finland staat veel praktische en culturele informatie om Finland te verkennen. Na achtergrondinformatie over het land volgt een hoofdstuk met praktische informatie. Dit hoofdstuk is heel handig en geeft meer informatie over het regelen van een slaapplek of vervoer, geeft tips voor wandel- en fietstochten en bevat een a-z met handige tips over verkeer, restaurants en telefoonnummers die je nodig kunt hebben.

Daarna volgen hoofdstukken waarin de belangrijkste bezienswaardigheden van Finland worden genoemd, zodat je weet waar je heen moet gaan. Het boekje begint met de highlights van Helsinki, waarna de volgende gebieden beschreven worden: Zuid-Finland, West-Finland, de Alandeilanden, het Merengebied en Karelië, Midden-Finland en Lapland. In deze hoofdstukken wordt aandacht geschonken aan bijzondere natuur, historie en cultuur. Ook komen ook de nationale parken, natuurgebieden, en tips voor wandelingen, kanotochten en andere excursies aan bod.

De vormgeving van het reishandboek is netjes en overzichtelijk. De foto op de voorkant van de reisgids laat gelijk de pracht van een winters Finland zien. Ook de andere foto’s in het boek geven een mooie impressie van het land. In het boekje staan verschillende kaarten van Finland, maar ook kaarten van steden, zodat je daar ook makkelijk je weg kunt vinden. Het boekje bevat veel tekst, maar hier heeft de auteur variatie in aangebracht, door kaders in het boek op te nemen die extra achtergrondinformatie geven over bijvoorbeeld wandelingen of bezienswaardigheden. Het reishandboek is van A5-formaat en lekker compact, hierdoor is het boekje makkelijk mee te nemen.

Reishandboek Finland is een prachtig vormgegeven reisgids vol informatie over dit prachtige land. Het heeft een handig formaat en staat vol praktische informatie, wandelinformatie, bezienswaardigheden en kaartmateriaal. Een uitermate geschikt reishandboek om Finland mee te ontdekken. Ik wens je alvast een: Hyvää matkaa! (Goede reis!).

★★★★
Titel: Reishandboek Finland | Auteur: Henk Filippo | Uitgeverij Elmar | Categorie: | Uitvoering: paperback | 301 pagina’s | ISBN13: 9789038925097 | Verkrijgbaar sinds: september 2015 |Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 23-12-2018 | Prijs: €17,95 | Bestellen