Recensie Weg van de pijn door Antoinette van Steeg:
Saskia de Bruin heeft met Weg van de pijn een praktisch boek geschreven dat veel mensen zou kunnen helpen met onbegrepen, chronische pijn. Saskia kan hierover zelf meepraten en vertelt in het boek geregeld over haar pijn en wat het met haar deed op fysiek en mentaal gebied.

Het boek is opgedeeld in 2 delen. In het eerste deel vertelt ze voornamelijk over chronische pijn en over TMS (Tension Myositis Syndrome). Saskia heeft ontdekt dat de theorie die de inmiddels overleden arts Sarno bedacht en onderzocht had, voor haar een eye-opener was in haar pijnervaring.

Ze herkende zich in de theorie dat TMS een goedaardig psycho-fysiologisch proces is. Pijn kan erger of veroorzaakt worden door ons denken. Saskia had ook verschrikkelijke pijnen, was bij veel artsen geweest, meerdere diagnoses gekregen en het einde van alles nabij. Toch heeft TMS haar pijn in een ander daglicht gezet. Door goed te luisteren naar haar lichaam en niet naar haar geest, is haar pijn minder en anders geworden. In het theoretische deel legt ze dit op een goed opgebouwde, begrijpelijke manier uit.

In deel 2 neemt ze de lezer mee in verschillende oefeningen, gericht op ademhaling, ontspanning, dans en beweging en schrijftips. Afsluitend geeft ze nog, in een notendop, de 12 kernprincipes van TMS. Dit is een duidelijk overzichtelijke samenvatting van wat de lezer heeft mogen lezen en ervaren.

Ik was zeer benieuwd naar dit boek van Saskia de Bruin. Zelf leef ik ook dagelijks met chronische pijn en heb veel artsen en therapeuten gezien de afgelopen jaren. Het theoretische deel vond ik prettig om te lezen. Saskia weet op een simplistische wijze uit te leggen wat TMS is, wat het voor haar heeft betekend. Ik herkende veel zaken, maar ben niet geheel overtuigd dat TMS altijd een oorzaak kan zijn van chronische pijn. Dat er over TMS geschreven is, vind ik fijn. Ik geloof dat het veel mensen kan helpen in hun zoektocht naar hun pijn. Dat het makkelijk leest vind ik een groot pluspunt. Het daagt mensen uit het boek te lezen.

De oefeningen heb ik doorgelezen, maar niet (nog) uitgevoerd. Dit boek is een proces dat ik op eigen tempo moet doorlopen en ik niet in een keer kan lezen. Het is een boek dat ik geregeld zal pakken als reminder. Ik wil mij met dit boek verder verdiepen in TMS en onderzoeken of dit voor mij ook zo zou kunnen zijn. Het is een zelfhulpboek dat hier in het zicht zal blijven liggen en ook zou moeten liggen voor mensen die vermoeden dat ze TMS hebben of TMS herkennen.

Ik geef het boek 4 sterren. Het is begrijpelijk geschreven en TMS mag zeker meer aandacht krijgen in de medische wereld. Ik hoop dat het veel mensen kan helpen in hun dagelijkse pijn.

★★★★
Titel: Weg van de pijn | Leesfragment | Auteur: Saskia de Bruin | Uitgeverij AnkhHermes | Categorie: Gezondheid | Uitvoering: paperback | 192 pagina’s | ISBN13: 9789020214895 | Verkrijgbaar sinds:oktober 2018 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 18-10-2018 | Prijs: €20,- | Bestellen