Recensie IJs door Fany van Hemelen:
IJs is het krachtige en zenuwslopende vervolg op Tsunami. Het eerste deel in de apocalyptische ya Adem-serie overdonderde me en ik was razend benieuwd of IJs even goed zou zijn. Ik kon niet wachten om te beginnen met lezen en was, ook nu weer, alleen al door de prachtige cover en intro onmiddellijk gefascineerd.

In het eerste deel lag de klemtoon op hoe de klimaatverandering het leven compleet overhoopgegooid had. IJs gaat verder waar Tsunami stopte en geeft, wat handig is, eerst kort weer wat voorafging. Skye, River, Jazz en Colin komen terecht in een ijzingwekkende sneeuwstorm en moeten hun zoektocht naar Civitas onderbreken. Op deze plaats zou alles nog hetzelfde zijn als voor de ramp en dit lijkt dus het beloofde land. Om te overleven, moeten ze noodgedwongen gaan schuilen in een andere nederzetting. Hier worden ze, net zoals tijdens hun eerdere verkenningstocht langs de huizen, geconfronteerd met een akelig virus.

Zullen ze overleven en een manier vinden om dit virus te stoppen? Gaan ze uiteindelijk Civitas bereiken en is dit dan een nieuw begin?

IJs is een ontzettend spannend en vaak ook gevoelig boek, maar totaal anders dan Tsunami. Het begin van de serie gaf meer uitleg over hoe het nu verder moest na de verwoesting. IJs gaat een stapje verder en toont hoe de jongeren zich nu en vroeger voelden. IJs focust zich op nog meer actie. Toch is er naast de spanning nu ook meer aandacht voor de karakters. De personages zijn realistisch en geloofwaardig neergezet en stilaan ontdekte ik zowel hun talenten als hun minder mooie kanten. Naast de vier hoofdrolspelers introduceert de auteur ook enkele nieuwe interessante personen. Het boek leest vlot door de korte intrigerende hoofdstukken en speelt in op wat er leeft bij jongeren.

IJs raakte me vooral door de manier waarop de jongeren met hun gevoelens in de knoop zaten. Ja, er gebeurde heel de tijd van alles in dit verhaal. De ene spannende scène was net voorbij of de volgende lag al op de loer. Toch zorgde de actie er niet speciaal voor dat ik bleef lezen, nee het was vooral de emotie die tijdens de vreselijke taferelen naar bovenkwam, die me soms naar adem deed happen. Ook nu durfde de auteur moeilijke thema’s zoals rouw en ziekte te verwerken in zijn boek. Dit was voor mij een meerwaarde, omdat ik hoewel ik hoopte op een happy end, al wist dat dit geen zoetsappig verhaaltje werd. Gelukkig is niet alles kommer en kwel in deze keiharde serie en was er in IJs ook ruimte voor mooie momenten.

Tsunami was een origineel begin. Een heel sterk punt vond ik toen hoe de auteur Nico de Braeckeleer de bescherming van onze planeet op de voorgrond plaatste. Hij liet me nadenken over hoe we beter met onze wereld kunnen omspringen.

De combinatie van emotie, inhoud en actie is de kracht van IJs!

Jongeren en volwassenen zullen meegesleept worden door dit verhaal en door de thema’s misschien even stilstaan bij zichzelf en de wereld.

De Ademreeks zal uiteindelijk vier delen beslaan en na de nieuwsgierig makende cliffhanger wil ik heel graag ontdekken of het hoge niveau van de eerste twee delen blijft. Ook al is IJs totaal anders dan Tsunami, ook dit tweede deel is een schot in de roos.

★★★★★
Titel: Adem 2 – IJs | Auteur: Nico de Braeckeleer | Uitgeverij Baeckens Books- Bakermat | Categorie: Young Adult| Uitvoering: paperback / e-book | 256 pagina’s | ISBN13: 9789059246126 | Verkrijgbaar sinds: december 2018 |Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 27-12-2018 | Prijs: €15,95 | Bestellen