Recensie Knock Out door Wilma Hartman:
Cis Meijer is een schrijver van jeugdthrillers. Ze is getrouwd en woont met haar man en dochter in Amsterdam. Ik heb eerder ook haar boek Moordspel gelezen.

Het boek Knock-out heeft een harde kaft. Je ziet iemand op de grond liggen, buitenwesten lijkt het, je ziet bloed en wat schimmen op de achtergrond en op de voorgrond een meisje. Het boek wordt geleverd met een rood wit elastiek (handig als boekenlegger) met daarop gedrukt POLITIE en NIET BETREDEN en de naam van de uitgever: Uitgeverij Fontein.

Het boek vertelt het verhaal van Fay en Ginger, twee zusjes die hun vader zijn verloren en hun leven weer proberen op te pakken. Het boek begint wat warrig en je weet niet goed wat je ervan moet denken, een soort proloog. Daarna begint het boek echt, maar dat start ook vreemd: een aquarium, oh dat staat op school, het gaat dus over jonge meiden op een middelbare school.
Daarna loopt het verhaal als een trein en kan je niet meer ophouden met lezen. Cis Meijer haar stijl van schrijven is heel beeldend zoals ook op de kaft al vermeld staat ‘Alsof je naar een spannende film zit te kijken’. Zo is het echt!

Ik vond persoonlijk dit boek nog beter dan Moordspel. Boksen is de sport voor Fay en ze leeft compleet in en voor die wereld. Haar zus Ginger is ouder en leeft weer in haar eigen wereldje, die van uitgaan, vriendjes en dergelijke. Een van haar vriendinnen zou zelfmoord hebben gepleegd en deze heftige gebeurtenis heeft grote invloed op Ginger. Dan verdwijnt Ginger, is er wat gebeurd? Of is ze ‘gewoon’ weggelopen zoals ze eerder ook al eens deed? Fay heeft er geen goed gevoel bij en gaat op onderzoek uit. Fay wordt zelf bedreigd met briefjes en dergelijke en heeft het sterke gevoel dat iemand haar in de gaten houdt.

Wat mij betreft is Knock-out een echte aanrader en een boek dat perfect past in het thema van de Kinderboekenweek: vriendschap. Daarnaast zijn erbij willen horen en pesten ook thema’s die aan de orde komen in dit boek. Wat heb je ervoor over om bij die populaire groep te willen horen? Ik denk dat dit zeker ook thema’s zijn die leven bij de jongeren van nu.
Een dikke aanrader daarom 4,5 ster van mij.

★★★★★
Titel: Knock-out | Leesfragment | Auteur: Cis Mijer | Uitgeverij De Fontein | Categorie: YA ,12-17 jaar, thrillers| Uitvoering: | 224 pagina’s | ISBN13: 9789026143496| Verkrijgbaar sinds: augustus 2017 |Recensent: Wilma Hartman | Datum recensie: 12-10-2018 | Prijs: €13,99 | Bestellen