Recensie Het college 1 – Onderbuik door Fany Van Hemelen:
Onderbuik is een diepgravende en spannende psychologische YA-thriller:
“Zijn Sander en Lotte dood of toch samen weggelopen”?

Onderbuik is het eerste deel in een serie rond Het College.

Op het college waar Vianne op school zit, verdwijnen twee verliefde tieners. Iedereen denkt eerst dat Sander en Lotte weggelopen zijn. Vianne wordt onverwachts deel van het onderzoek. Ze doet een ontdekking in de verdwijningszaak en uiteindelijk is ze nieuwsgierig naar wat er echt gebeurd is en gaat ze zelf op onderzoek uit. Vianne gelooft immers niet dat de jongeren zomaar verdwenen zijn. Wanneer de zoekacties op niets uitlopen, begint Nina, de zus van Sander, een blog. Ze deelt hierop haar gevoelens en hoopt zo haar broer door de reacties en gegeven tips terug te vinden. De blog wordt drukbezocht en allerlei opties en insinuaties worden hier besproken.

De speurtocht en de ideeën rond Sander en Lotte hun verdwijning worden gedeeld op de witte bladzijden. Tijdens het onderzoek van Vianne komen allerlei mogelijke daders aan bod. De invloed van de sociale media en de gevolgen van paniek en roddels zijn duidelijk voelbaar in het verloop van het onderzoek. Tine Bergen suggereert meerdere motieven en daders en doet me mee op zoek gaan naar Lotte en Sander.

Op de zwarte bladzijden wordt de ware reden van de verdwijning stilaan duidelijk. In het begin lijkt het allemaal één groot raadsel, maar uiteindelijk vallen de puzzelstukjes in elkaar. Om niet te spoileren kan ik hier niet meer vertellen, maar feit is dat de gevoelens en gedachten van de betrokkenen prachtig weergegeven worden. Op deze pagina’s blijkt hoe complex iemand in elkaar kan zitten en hoe de personen met zichzelf in de knoop liggen. De cover van het boek is in donkere kleuren om het zwaarmoedige gevoel en de verwarring van de hoofdpersonages weer te geven. De plot van het boek wordt rustig opgebouwd en er wordt geswitcht tussen Vianne haar onderzoek, Nina haar blog en de gedachten van Sander en Lotte. Ook de rol van roddels, de impact van social media en de gevolgen van paniek en angst komen tijdens het verhaal meermaals aan bod.

Onderbuik lijkt soms verwarrend, maar is vooral een intelligente jeugdthriller waarbij meerdere moeilijke onderwerpen verwerkt zijn in het verhaal. Het verhaal is boeiend, mysterieus en het einde is krankzinnig, maar logisch nadat ik het hele verhaal gelezen had.

Onderbuik is eigenlijk een spannend avontuur voor jongeren, maar ook als volwassene genoot ik van het verhaal. De manier waarop de schrijfster graaft in de gedachten van haar personages is fascinerend. Het boek leest vlot en na elk hoofdstuk wil je verder lezen om te weten wat er nu eigenlijk echt gebeurd is. Na dit eerste deel ben ik ontzettend benieuwd hoe Het College verder gaat.

★★★★
Titel: Het college 1 – Onderbuik | Auteur: Tine Bergen | Bakermat Uitgeverij | Categorie: Young Adult Thrillers | Uitvoering: paperback | 232 pagina’s | ISBN13: 9789059244535 | Verkrijgbaar sinds: november 2017 |Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 1-10-2018 | Prijs: €15,95 | Bestellen