Recensie Royals door Dayenne Wamsteeker:
De Amerikaanse Ellie Winters heeft zich verloofd met de Schotse kroonprins Alex. Haar zusje Daisy Winters is in tegenstelling tot haar zus wat tegendraads en heeft het hart op de tong. Door het aanstaande huwelijk van haar zus met de Schotse kroonprins, moet Daisy de zomer doorbrengen aan het Schotse hof. Dit is absoluut geen pleziertje voor een meisje dat graag buiten de spotlights leeft. Tijdens haar verblijf in Schotland zit Daisy voornamelijk opgescheept met het broertje van Alex, prins Seb. Hij is in tegenstelling tot zijn broer een rebelse prins, waarbij Daisy regelmatig meegesleurd wordt in zijn avonturen. Dit zorgt voor een boeiende zomer aan het Schotse hof.

Het verhaal in Royals is vergelijkbaar met films als Princess Diaries en The Prince & me. Een Amerikaans burgermeisje belandt aan het Schotse hof en maakt kennis met de omgangsvormen en de etiquette die bij een koninklijk huis horen. Helaas gaat dit niet zonder de nodige blunders en dat is waardoor dit boek zo heerlijk is om te lezen. De blunders die Daisy begaat of de situaties waar zij in beland, zijn grappig en zorgen voor een humoristisch verhaal.

De schrijfstijl van auteur Rachel Hawkins is vlot, waardoor het boek lekker wegleest. De schrijfster heeft de personages en bijfiguren duidelijk beschreven, want met een paar zinnen weet de schrijfster een goed beeld te schetsen, waardoor je als lezer de personages zo voor je ziet. Daisy is een oprecht meisje, met het hart op de tong. Dit is voor haarzelf niet altijd even handig, omdat ze hierdoor in lastige situaties terechtkomt, maar deze eigenschap zorgt er wel voor dat je als lezer Daisy al snel in je hart sluit. Je leeft met haar mee en geniet van de grappige en scherpe opmerkingen die zij maakt. Ook haar vader doet af en toe lekker mee en maakt humoristische opmerkingen waardoor je soms in de lach schiet.

Rachel Hawkins heeft met Royals niet echt een originele Young Adult geschreven, want daarvoor lijkt het verhaal te veel op de films die al eerder zijn verschenen. Toch is Royals net een beetje anders, omdat het verhaal niet om de bruid zelf draait, maar om haar zus, die niet heeft gekozen voor een leven in de spotlights, maar door het huwelijk van haar zus daar toch in terecht gekomen is. Daisy is een hartverwarmend, scherp en grappig personage en dankzij haar is Royals een geslaagde Young Adult geworden.

★★★
Titel: Royals | Leesfragment | Auteur: Rachel Hawkins | Uitgeverij Van Goor | Categorie: YA | Uitvoering: paperback | 272 pagina’s | ISBN13: 9789000363711 | Verkrijgbaar sinds: juli 2018 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 16-10-2018| Prijs: €15,- | Bestellen