Recensie Een jaar met jou door Dayenne Wamsteeker:
Op haar 13e wist de Amerikaanse Ella al dat ze in Oxford wil gaan studeren. Inmiddels is het zover: Ella gaat voor een jaar naar Oxford om daar literatuur te gaan studeren. Bij aankomst in Oxford maakt ze kennis met Jamie Davenport, in eerste instantie vindt Ella het een ‘bekakte blaaskaak’, maar toch weet hij – de man die ook nog eens haar poëziedocent blijkt te zijn – haar hart te veroveren. Ze worden ‘friends with benefits’, ze willen niet te veel gedoe want het moet vooral een mooi jaar worden. Na verloop van tijd ontdekt Ella dat Jamie een groot geheim heeft en dit heeft grote impact op hun relatie. Uiteindelijk komt Ella voor de keus, in Engeland blijven, of teruggaan naar Amerika, waar een geweldige baan op haar wacht.

Julia Whelan heeft een toegankelijke en prettige schrijfstijl. Het verhaal is prachtig geschreven en zo beeldend dat je het gevoel hebt dat je zelf door de straten van Oxford loopt en Ella bij de universiteit ziet lopen. Op deze manier heb je het gevoel dat je de stad Oxford kent, terwijl je er zelf (misschien) nooit geweest bent. De beschrijvingen zijn zo beeldend dat je alles als een film voor je ziet: Ella op haar kleine kamer, met haar vrienden in de pub of romantisch met Jamie in een bootje. Dat maakt dit verhaal heerlijk om bij weg te dromen en alles om je heen te vergeten.

De chemie tussen hoofdpersonages Ella en Jamie is geweldig. Ze zijn gek op elkaar, maken leuke grapjes, met hier en daar een sarcastische ondertoon, waardoor de bijzondere klik tussen deze geliefden duidelijk is. De vrienden van Ella zijn bijzondere en fascinerende types, die het verhaal nog extra kleur geven.

Bij de start van dit boek lijkt het een heerlijk luchtig boek, maar in het tweede deel komt er meer diepgang, wat het verhaal nog beter maakt. Zo komt naast de liefde ook de dood in dit boek aan de orde en gaat het over je doel in het leven. Bijzondere thema’s die in elk leven passeren en je aan het denken zetten over je eigen leven. Je kunt je leven nog zo mooi uitstippelen, maar soms gebeuren er dingen waardoor het toch allemaal anders loopt.

Een jaar met jou is een prachtige roman over een jonge vastberaden vrouw en een knappe man die voor elkaar vallen. Ze beginnen als friends with benefits, maar er zit toch meer achter. De liefde tussen hen heeft grote impact op hun levens.

★★★★
Titel: Een jaar met jou | Leesfragment | Auteur: Julia Whelan | Uitgeverij: HarperCollins | Categorie: Young Adult | Uitvoering: paperback/e-book | 384 pagina’s | ISBN13: 9789402701548 | Verkrijgbaar sinds: 14-8-2018 |Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 29-9-2018 | Prijs: €19,99 | Bestellen