Recensie Dit is allemaal waar door Hannie van Grol:
Een roman over vriendschap, vertrouwen en verraad

Uit de mooie collectie van Young & Awesome komt ook de Young Adult bestseller Dit is allemaal waar. Vier vrienden hebben een boek gelezen van de schrijfster Fatima Ro. Ze raken ook bevriend met haar na een signeersessie, bewonderen haar, komen bij haar thuis en voeren diepgaande gesprekken. Ze bespreken hun problemen met haar, zij wil alles weten van hen en geeft adviezen hoe om te gaan met alles waar ze tegenaan lopen. De groep bestaat uit drie meisjes, Miri, Penny en Soleil en één jongen, Jonah. Soleil heeft een relatie met Jonah. Deze heeft echter een groot geheim dat lang verborgen blijft, maar uiteindelijk toch uitlekt. En om te verwerken wat er vroeger gebeurd is, vraagt Fatima zijn verhaal aan haar te vertellen, zodat zij er een tweede boek over kan schrijven. Zoals ze vertelt, werkt dit louterend. Het boek heet dan ook ‘De absolutie van Brady Stevenson’. Maar doet ze dit uit menslievendheid of zit er een reden achter voor eigen gewin?

Het boek kent een bijzondere opbouw. Miri en Penny worden geïnterviewd door ene Nelson, nadat Jonah in elkaar geslagen is en op de intensive care terechtkomt. Miri blijft achter Fatima staan en Penny keert zich tegen Fatima. Van Soleil worden er dagboekfragmenten geplaatst. Maar daartussendoor staan er gedeeltes in uit het nieuwe boek van Fatima. De verschillende fragmenten van vroeger en nu sluiten inhoudelijk op elkaar aan en geleidelijk aan wordt duidelijk wat er met Jonah aan de hand is en welke rol Fatima gespeeld heeft.

De schrijfstijl is prettig, de auteur gebruikt korte zinnen waardoor het verhaal makkelijk leest. Af en toe wordt er beeldspraak gebruikt, zoals ‘Als je een leeuw knuffelt, moet je niet vreemd opkijken dat hij bijt.’ En hier een daar worden er bijbelteksten aangehaald om de gedachten van Jonah te accentueren. Maar door de afwisselingen tussen vroeger en heden en de verschillende soorten fragmenten moet je gefocust blijven, anders raak je de rode draad kwijt. Jammer is weer dat sommige gedeeltes als foto gepresenteerd worden en die zijn niet te vergroten in de ereader, waardoor je ze niet kunt lezen. De tekst is té klein. Sommige stukken moet je er dan zelf bij verzinnen om de draad van het verhaal vast te houden.

Het boek Dit is allemaal waar is bedoeld voor de categorie Young Adult. Jongeren zullen er veel in herkennen, maar ook vreemde gedachtekronkels tegenkomen, die misschien niet erg aanspreken. Maar toch wil je doorlezen om erachter te komen of Fatima schuldig is en hoe het met Jonah afloopt. Ik waardeer het boek met drie sterren.

★★★
Titel: Dit is allemaal waar | Auteur: Lygia Day Peñaflor | Uitgeverij: Young & Awesome | Categorie: Young Adult | Uitvoering: paperback/ e-book | Pagina’s: 312 | ISBN13: 9789025875237 | Verkrijgbaar sinds: juni 2018 |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 25-09-2018 | Prijs: €18,99 | Bestellen