Recensie Blingg-serie 5 – Kijk niet achterom door Wilma Hartman:
Ik heb de boeken achter elkaar gelezen als 1 boek. De Blingg serie bestaat uit vijf boeken en het vertelt het leven van een vriendengroep rond Sophie en Gwen. Twee zussen die samen een kledingzaak Blingg runnen. Vandaar ook de titel. De doelgroep New Adult. Compleet nieuw voor mij maar duidelijk geschikt voor 20 plus. Het nadeel is de vele seks, te veel naar mijn smaak, maar het positieve is dat er wel normen en waarden in voorkomen. Bepaald gedrag heeft gevolgen en dat komt wel naar voren in deze boeken. Het was voor mij te veel, de eerste drie delen vond ik prima, de delen daarna vond ik wat tegenvallen, kwam misschien doordat ik de serie in een keer las terwijl er natuurlijk tijd tussen heeft gezeten (tussen de boeken) wat betreft de datum van verschijnen en misschien omdat deel 4 in het begin recht deed aan de ervaring die ik zelf had maar het eind te makkelijk werd afgerond en te mooi gemaakt zou ik haast zeggen.

Blingg serie Deel 5 – Kijk niet achterom – Miranda Hillers
Voor mij was dit eigenlijk deel 3 overnieuw, nu gezien vanuit Rens en hoe hij het beleefd heeft. Het blijkt dat dit deel twee jaar na deel 3 is geschreven. Kijk, dan kan ik me voorstellen dat het leuk is om te lezen waarom Rens doet wat hij doet, maar nu ik alles achter elkaar heb gelezen vond ik het toch wat saai en voor mij niet echt boeiend, zeker het begin van het boek niet. Ik moest me er echt toe zetten.

In het tweede stuk van het boek waar de belevenissen van Valerie erbij komen wordt het een stuk interessanter. In deel 3 heeft Rens een soort van relatie met Valerie. Die relatie is enkel en alleen voor de seks. Valerie begint het daar dan toch moeilijk mee te krijgen en wordt erg onzeker om als ding gebruikt te worden. Rens beëindigt de relatie knap bot. Hier wordt verteld hoe Valerie het allemaal beleefd heeft en dat is wel interessant om te lezen. Welke rol speelt Rens nog of niet meer in haar leven? Lukt het om haar leven en lukt het Rens om zijn leven om te gooien? Dat boeide mij weer meer.

Kortom, als je de serie nog niet kent: door de vele terugblikken zijn de later verschenen boeken uit deze serie ook goed los te lezen. Wat betreft de moraal die in deze boeken verweven zit vond ik dat die hier in het tweede stuk van het boek beter naar voren komt. Daarom 3,5 ster voor dit boek.

Bedankt voor deze nieuwe ervaring en ik zal vast nog wel eens een boek lezen uit dit genre.

★★★
Titel: Kijk niet achterom | Leesfragment | Auteur: Miranda Hillers | Uitgeverij: MH Books | Categorie: New Adult | Uitvoering: paperback / e-book | pagina’s | ISBN13: 9789492792044