Recensie Blingg serie 4 – Niets is wat het lijkt door Fany van Hemelen:
Niets is wat het lijkt is een grappige en romantische stand-alone uit de Blingg-serie .

Het grote verschil met YA is dat NA gaat over hoofdpersonages met een leeftijd van 20-25 jaar en hun avonturen op school, werk en hun privéleven met soms moeilijke ervaringen. Wat onmiddellijk opvalt in dit genre is het gebruik van erotiek in de boeken.

Voor deze recensies las ik, net zoals Wilma, de Blingg serie in één ruk uit. Eigenlijk is het beter om deze serie gedoseerd te lezen. Nu kreeg ik na een tijdje een déjà-vu gevoel van: “Ja dit is weer meer van hetzelfde.” Hoewel dit een onterecht idee is omdat elk deel wel een eigen verhaallijn heeft.

In het vierde deel gaat het over Valerie die al eerder verscheen in een ander deel van de serie, maar geen hoofdpersonage was. Niets is wat het lijkt is wederom een fris en hedendaags vervolg in de serie. Nadat het verhaal van Sophie af lijkt, komen we haar terloops nog tegen in dit verhaal, maar gaat alle aandacht nu naar Valerie.

Valerie heeft al bijna acht jaar een relatie met Brian. De laatste tijd lijkt de liefde tussen hen ver te zoeken en lichamelijk contact is er al helemaal niet meer. Toch is Valerie nog steeds verliefd en zoekt ze naar antwoorden. Wanneer ze compleet overstuur wegwandelt, wordt ze bijna overhoop gereden. De brokkenpiloot met zijn knappe uiterlijk verzorgt haar gekneusde knieën en na een lekkere voetmassage verdwijnt hij en laat haar verbouwereerd achter. Op een feestje doet ze als ze een beetje tipsy is mee aan een gekke opdracht om een vrijgezel te zoeken en totaal onverwachts blijkt deze knappe hunk (de brokkenpiloot) ook daar te zijn. De brokkenpiloot blijkt Dean en beiden voelen de aantrekkingskracht. Het ongeluk dat Dean bijna veroorzaakt had, kwam doordat hij afgeleid was door de weelderige rode bos haren van de knappe Valerie. Valerie wil Brian niet bedriegen en zet Dean uit haar hoofd. Door haar ongelukkige jeugd, waarin ze vaak gepest werd met haar rode haren en een vader die haar steeds kleineerde, is ze erg onzeker en gelooft ze zelf niet dat ze leuk en mooi is.

Dan gebeurt het ondenkbare en is Valerie ineens alles kwijt. Zwaar vernederd, boos en diep gekwetst loopt ze doelloos rond en toevallig ontmoet ze Dean weer. Hij troost haar en wordt haar sportvriendje. Stilaan laat hij haar inzien dat ze een prachtige meid is die precies goed is zoals ze is met haar uitbundige haardos en weelderige vormen. Dean wekt een nieuwe hartstocht op in Valerie en met zijn gedichten verovert hij ook haar hart. Natuurlijk ontstaan er ook in hun relatie de nodige misverstanden. Zal het hart of het verstand winnen? Op het einde krijgen we in deze stand-alone nog een meedogenloze cliffhanger voor het laatste deel zodat je wel verder moet lezen.

Niets is wat het lijkt is de grappige en frisse weergave van het nieuwe leven van Valerie. In dit deel is er plaats voor ruimdenkende relaties en naast het sappige verhaaltje zijn er ook moeilijkere onderwerpen die aan bod komen. Dit boek las ik in één ruk uit en ik waardeerde de frisse, moderne schrijfstijl. Dit boek was voor mij echt een van de beste delen van de serie, omdat het niet zo naïef en voorspelbaar was.

Niets is wat het lijkt heeft pit en is vaak grappig, maar soms ook ontroerend. Leuk is ook dat we de avonturen afwisselend door de ogen van Dean en Valerie beleven wat voor hilarische en passionele scènes zorgt. Het fijne aan dit verhaal is ook dat er na de pijn opnieuw plaats is voor een nieuwe liefde en dat alles wat gebeurt wel een reden heeft. Als Valerie haar hart niet gebroken was, had ze zich immers nooit durven openstellen voor Dean. Door deze nieuwe ervaring zien we ook een nieuwe kant van Valerie en groeit haar vertrouwen in andere mensen.

Kort samengevat: Deze heerlijke stand-alone is goed apart te lezen, maar als je de reeks kent is dit een heerlijk toetje!

Tip: Lees ook de mening van recensente Wilma Hartman in haar recensie over dit boek.

★★★★