Recensie Blingg-serie 2 – Breek mijn hart niet door Fany van Hemelen:
Emotie, spanning en twijfel staan centraal in Breek mijn hart niet, het tweede deel van de nieuwe en eigentijdse Blingg- serie.

Dit is het tweede deel in de New Adult serie Blingg van Miranda Hillers. Het grote verschil met YA is dat NA gaat over hoofdpersonages met een leeftijd van 20-25 jaar en hun avonturen op school, werk en hun privéleven met soms moeilijke ervaringen. Wat onmiddellijk opvalt in dit genre is het gebruik van erotiek in de boeken.

Voor deze recensie las ik, net zoals mijn collega-recensent Wilma, de Blingg serie in één ruk uit. Eigenlijk is het beter om deze serie gedoseerd te lezen, nu kreeg ik na een tijdje een déjà-vu van: “Ja dit is weer van hetzelfde.” Hoewel dit een onterecht idee is, omdat elk deel wel een eigen verhaallijn heeft. In het tweede deel gaan de avonturen van Frederick ( Freddie) , Sophie ( Soof) en hun vrienden en familie verder.

Breek mijn hart niet gaat verder waar Het geeft niet geëindigd is. De relatie van Freddie en Sophie komt meermaals onder druk te staan. Eddie, de crazy tweelingbroer van Freddie heeft wrede plannen. Sophie twijfelt volledig aan Freddie omdat hij haar, nog steeds, niet lijkt te vertrouwen. Wanneer hun relatie in een time-out zit, weet Sophie even niet meer wat ze wil en komen oude lustgevoelens terug naar boven. Zal ze de avances kunnen weerstaan van die andere hete brok? Is Freddie voor Sophie haar grote liefde of komt iemand anders haar hart veroveren? Wat is toch haar band met haar fietsenmakertje Rens en hoe gaat de groep om met alle druk en spanningen? In Breek mijn hart niet zijn verhitte discussies, aan- en af relaties en ja ook terug erotiek te ontdekken, maar de klemtoon ligt toch meer op de gevoelens. Het leven wordt iets minder een spel, maar meer bittere realiteit.

In het begin is er een heftige scène die eigenlijk vrij gevoelloos aan de kant geschoven wordt en deze had voor mij een andere uitwerking mogen hebben. Toch begrijp ik dat in deze serie Miranda het luchtig wil houden en daarom gekozen heeft voor deze aanpak. Het intense gevoel in dit tweede deel en het twijfelen zorgen ervoor dat dit deel een meer ernstige ondertoon heeft dan het vorige, wat frivoler was. Toch blijft het vlot leesbaar en ook nu weer wordt op het einde een teaser weggeven voor deel drie, wat het extra boeiend maakt.

★★★
Titel: Breek mijn hart niet | Leesfragment | Auteur: Miranda Hillers | Uitgeverij: Mh Books | Categorie: New Adult | Uitvoering: paperback | 295 pagina’s| ISBN13: 9789082580662
| Verkrijgbaar sinds: augustus 2017 |Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 28-9-2018 | Prijs: €18,95 | Bestellen