Recensie Blingg-serie 1 – Het geeft niet door Fany van Hemelen:
Wat een prikkelende start is Het geeft niet, het eerste deel van de nieuwe en eigentijdse Blingg- serie.

Dit is het eerste deel in de New Adult-serie Blingg van Miranda Hillers. Het grote verschil met YA is dat NA gaat over hoofdpersonages met een leeftijd van 20-25 jaar en hun avonturen op school, werk en hun privéleven met soms moeilijke ervaringen. Wat onmiddellijk opvalt in dit genre is het gebruik van erotiek in de boeken.

Voor deze recensies las ik, net zoals mijn collega-recensent Wilma, de Blingg serie in één ruk uit. Eigenlijk is het beter om deze serie gedoseerd te lezen, nu kreeg ik na een tijdje een déjà-vu van: “Ja dit is weer van hetzelfde.” Hoewel dit een onterecht idee is, omdat elk deel wel een eigen verhaallijn heeft. Ik begin bij het begin en start met de inleiding van de serie.

Blingg-serie 1 – Het geeft niet
Gwen en Sophie zijn twee meiden die graag feesten. Wanneer het weekend is, gaan ze uit en dan dan gooien ze alle remmen overboord. Hun charmes worden naar bovengehaald en ze versieren altijd wel een one-night stand. Preuts zijn ze zeker niet, dat is wel duidelijk, omdat ze vaak zelf het voortouw nemen en ze de lekkere stukken soms zelf hun bed insleuren. Achteraf geen verplichtingen, maar enkel stomende seks en dan goodbye is hun motto. Tot ze die avond in The Matrix kennis maken met vijf hunks die zichzelf High Five noemen. Ineens worden Gwen en Sophie echt verliefd. Naast de erotiek komt nu ook de emotionele kant naar boven. Er ontstaat naast de lichamelijke aantrekkingskracht nu een relatie en dat is niet altijd rozengeur en maneschijn.

Gwen is samen met Christiaan. Overdag runnen Gwen en Sophie de kledingwinkel Blingg en ze plannen ook een eigen juwelenlijn. Sophie wordt de vriendin van de extreem jaloerse Frederick (Freddie). Voor haar is zij zijn poppetje, maar iedereen moet van haar afblijven, anders wordt hij woest. Sophie twijfelt soms aan zichzelf en of ze wel goed genoeg is voor haar rijke vriend. Dan leert Sophie zijn eeneiige tweelingbroer Eduard (Eddie) kennen en ontmoet ze de ouders van haar nieuwe vriend. Stilaan ontdek je waarom Freddie zo jaloers is. Sophie – Soof voor Freddie – heeft een ongelooflijk hechte band met Rens. Rens heeft samen met zijn ouders een fietsenzaak en blijkt ook een verleden te delen met Sophie. De groep gaat samen op vakantie en dit wordt de start van een veelbewogen periode.

De NA titel Het geeft niet begint erg sensueel en maakt onmiddellijk duidelijk dat dit geen braaf boek is. Fijn vond ik dat de meisjes hier niet de volgers waren, maar zelf ook leiding namen. Dit eerste deel was vlot geschreven, de erotiek paste in hun wilde leven en de stomende seksscènes gecombineerd met de avonturen van de vrienden deden me geboeid verder lezen. De jaloezie van Frederick deed soms de stoom uit mijn oren komen en de afhankelijkheid van Sophie, nadat ze een echte relatie kreeg vond ik soms zo naïef en cliché. In het begin was Sophie eigenzinnig, maar haar grote liefde zorgde door de jaloezie soms voor problemen. Toch wist ik dat zij echt verliefd waren en had ik ook begrip voor Freddie want zijn angsten waren de oorzaak van de uitbarstingen.

Het geeft niet is een pittig en leuk begin van de Blingg-serie, dat ik met veel plezier gelezen heb. Met de cliffhanger op het einde wilde ik onmiddellijk met het tweede deel verder gaan. De Nederlandse Miranda Hillers is met dit eerste deel begonnen aan een hartstochtelijke en eigentijdse NA-serie!

★★★★
Titel: Het geeft niet | Auteur: Miranda Hillers | Uitgeverij: Mh Books | Categorie: New Adult | Uitvoering: paperback | 295 pagina’s| ISBN13: 9789082580662
| Verkrijgbaar sinds: augustus 2017 |Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 2-10-2018 | Prijs: €18,95 | Bestellen