Recensie Saeculum door Wilma Hartman:
Een behoorlijk dik boek: zwart, wit op kaft, een beetje spookachtige sfeer. Dan witte bladzijden waarvan ieder hoofdstuk begint met een soort Middeleeuwse kalligrafische letter. Tussen de witte bladzijden zitten zwarte bladzijden met witte letters, korte stukjes mysterieuze teksten. Pas op het eind snap je deze stukjes en kan je ze ook makkelijk teruglezen.

Het boek Saeculum vertelt het verhaal van Bastian, een echte student geneeskunde, zoals je je dat voorstelt met een uilenbrilletje. Hij komt in contact met Sandra en gaat met haar mee naar een Middeleeuwse markt. Daar blijkt dat Sandra meedoet met zogenaamde rollenspellen. Met een groep vrienden spelen ze, op een afgelegen terrein, dat ze in de Middeleeuwen zijn. Dit doen ze inclusief kleding en andere zaken uit die tijd. Een bril past b.v. niet in die tijd net als mobiele telefoons, dingen van plastic enzovoort, dus dat mag allemaal niet meegenomen worden. Een aantal mensen, die dit organiseren, hebben voor geval van nood een satelliettelefoon.

Bastian, die Sandra wel heel erg leuk vindt, mag meedoen met het eerstvolgende spel en komt in een totaal onbekende bosrijke wereld terecht. Bovendien valt het hem heel erg zwaar. Maar: een paar dagen en dan is hij weer terug in de bewoonde wereld waar hij kan douchen en waar hij een warm bed heeft! Of toch niet? Heerst er echt een vloek? Waarom gebeuren er onverklaarbare dingen? Waarom verdwijnen er mensen? Hoort dat bij het spel of toch niet? Waarom raken ze opgesloten? Heeft de ex van Iris hier ook nog een rol in?

Het boek is makkelijk en meeslepend geschreven. Je bent zelf ook in het bos en maakt ook alles mee en gelooft stiekem niet in een vloek, maar toch? Je wilt doorlezen en kan echt niet stoppen. Echt een boek om te lezen als de regen tegen de ramen klettert en de donder raast en je alleen thuis bent. Ik kijk voortaan ook achterom in het donker. Gelukkig is het hier nooit echt zo donker als in een afgelegen bos. Kortom, laat je meeslepen en reis terug naar de Middeleeuwen!

Ik kan het boek Saeculum echt aanraden, wat mij betreft 4 sterren!

★★★★
Titel: Saeculum | Leesfragment| Auteur: Ursula Poznanski | Uitgeverij Lemniscaat | Categorie: Young Adult – Thrillers | Uitvoering: paperback | Pagina’s: 421 | ISBN13: 9789047704836 | Verkrijgbaar sinds: december 2012 |Recensent: Wilma Hartman | Datum recensie: 1-10-2018 | Prijs: €19,95 | Bestellen