Recensie Doodgewoon door Fany van Hemelen:
Doodgewoon is een donkere Young Adult vol verbeelding, humor en interessante personages in een levendig dodenrijk.
Wanneer ik alle schrijffouten negeer, komt er een vlot en spannend verhaal met een bijzondere invalshoek tevoorschijn. Een dark fantasy verhaal heeft op zich al mijn volledige aandacht en in het Nederlands zeker, omdat er van dit genre gewoon te weinig Nederlandstalig aanbod is.

Destiel Wachtmeester is zeventien, een echte ijdeltuit en de tweelingbroer van Domien. Wanneer Ilse, hun moeder, interesse heeft voor Alan zijn de jongens bezorgd dat hij hun nieuwe papa wordt. Alan werkt immers op een begraafplaats en heeft volgens hen wel meer eigenaardigheden. Toch blijft hun mama werken voor hem en wordt hij stilaan deel van hun gezin. Tijdens deze onrustige en bizarre tijd lijkt er wel meer aan de hand te zijn.

Destiel maakt namelijk een rare en angstaanjagende verandering door. De laatste tijd hoort en ziet hij rare dingen en voelt hij onverklaarbare pijnen. Wanneer hij valt met zijn fiets op de begraafplaats ‘t Stille land ontmoet hij Ramon. Ramon helpt hem en leert hem zijn fascinerende wereld kennen. Destiel, die erg gevoelig is en fan en verzamelaar van zombie-dingen, komt terecht in een plaats die helemaal anders is dan hij dacht. Om te beginnen spreken we niet van een akelige zombie, maar van een opgestane. Deze persoon ziet eruit alsof hij net gestorven is, woont op de begraafplaats en is net zoals gewone mensen op zoek naar geborgenheid. Ramon is één van hen en hij heeft een belangrijke missie voor Destiel. Hoewel het lijkt alsof Destiel zijn lot wil ontlopen, geeft Ramon de hoop niet op.
Voor Destiel is een ongekende, gruwelijk mooie wereld open gegaan. Hij leert interessante vrienden kennen, ontdekt de liefde en wordt geconfronteerd met goed en kwaad. In het begin wil hij van deze vreselijke vloek af. Toch wordt hij onweerstaanbaar aangetrokken tot deze wereld.

Doodgewoon dompelt de lezer onder in een wereld vol heinen, jagers en grafmeesters. Al deze personages vervullen een specifieke rol in dit dodenrijk. Zo nu en dan lijkt Doodgewoon op een grimmig sprookje waar het niet zeker is of het goede of juist het slechte zal overwinnen.

Doodgewoon is origineel, met humor geschreven en het brengt een aparte wereld tot leven. Soms is het wat te voorspelbaar, maar de plot zit wel goed in elkaar. De schrijfster heeft veel fantasie en creëert een geloofwaardige en interessante wereld. De karakters zijn, hoewel vaak “dood”, juist vrij levendig in dit boek, ze zijn sarcastisch, lief, akelig, grappig… kortom apart.

Als dit boek nog eens grondig geschrapt en herschreven wordt, waardoor de fouten verdwijnen, zal dit het leesplezier zeker vergroten. Nu heb ik het boek twee keer gelezen, omdat ik het verhaal achter de taalfouten wilde ontdekken. Dit vond ik erg jammer omdat de betovering voor sommige lezers minder gaat zijn omdat zij zich zullen storen aan de fouten.
Doodgewoon is een dark fantasy debuut dat snel leest, toegespitst is op jongeren en dat zeker de moeite waard is om te ontdekken. Dit Y.A. boek gaat over je eigen kracht ontdekken en hierop durven vertrouwen. De onverbrekelijke band tussen familie komt ook duidelijk naar voor in dit ongewone verhaal. Doodgewoon toont ook dat samenwerking belangrijk is en dat respect hebben voor iemand die anders is voor verrassende mogelijkheden zorgt. Dit alles is in een lekkere dark- fantasy gegoten die jongeren gaat aanspreken om de donkere setting en het bijzondere verhaal. Misschien had het verhaal nog meer uitgediept kunnen worden, maar het is een mooi begin.

Eigenlijk ben ik nieuwsgierig of er na dit verhaal nog andere delen volgen of dat het bij een standalone blijft. Hoewel dit verhaal nog schoonheidsfoutjes heeft, kijk ik uit naar nieuwe avonturen van deze dodenwereld!

★★★
Titel: Doodgewoon | Leesfragment | Auteur: Carla Scheepstra | Godijn Publishing | Categorie: Y.A., Fantasy | Uitvoering: paperback | 300 pagina’s | ISBN13: 9789492115690 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2018 |Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 14-11-2018 | Prijs: €17,95 | Bestellen