Recensie: De overlevenden door Chantal Hutchison:
Het Young Adult boek De overlevenden is het eerste deel van de spannende trilogie The Darkest Minds van de Amerikaanse schrijfster Alexandra Bracken. Het eerste deel gaat over het jonge meisje Ruby dat een mysterieuze ziekte heeft overleefd die momenteel heerst. Wanneer ze op haar tiende verjaardag wakker wordt is haar leven plotseling drastisch veranderd. Haar ouders herkennen haar niet meer en sluiten haar op in de garage, waarna ze door onbekenden opgehaald wordt om naar Thurmond, een heropvoedingskamp, te worden gebracht. In dit kamp worden alle kinderen ingedeeld op kleur: groen, blauw, geel, oranje of rood. Ruby wordt ingedeeld bij groen. Op haar zestiende komt er iemand in beeld die haar helpt te ontsnappen, dokter Begbie. Niet snel daarna ontmoet ze een groep jongeren: Chubs, Zu en Liam, die haar helpen en waarmee ze rond gaat reizen. Zo hopen ze uit handen te blijven van de personen die hun wat aan willen doen.

In eerste instantie lijkt het verhaal van De Overlevenden op vele andere Young Adult verhalen, maar de schrijfster heeft hier toch haar eigen draai aan weten te geven. De overlevenden is daardoor toch een boek geworden dat het lezen zeker waard is. De schrijfster heeft veel tijd en energie gestopt in het omschrijven van de personages en naarmate het boek vordert leef je echt met de verschillende personages mee. Het is fijn dat de personages die Ruby ontmoet op het eerste oog helemaal niet zo zijn zoals ze in eerste instantie lijken. Het verhaal is goed opgebouwd en de scènes worden goed beschreven, waardoor het niet lijkt alsof je van het ene punt naar het andere punt schiet. De schrijfster heeft een fijne schrijfstijl en het boek is spannend vanaf het begin. Naarmate je verder in het boek komt kom je steeds meer te weten over de ziekte die heerst. Hierdoor kan je geen genoeg van dit boek krijgen je moet gewoon weten hoe het afloopt. Zelf kan ik dan ook niet wachten om de overige twee delen te lezen. Extra leuk is dat het eerste deel nu ook in de bioscoop te zien is, waardoor je na het lezen van het boek het gehele verhaal ook nog eens op beeld kunt zien.

★★★★
Titel: The Darkest Minds-trilogie 1 – De overlevenden | Leesfragment | Auteur: Alexandra Bracken | Uitgeverij: Karakter Uitgevers | Categorie: Young Adult| Uitvoering: paperback | 450 pagina’s: | ISBN13: 9789045209289 | Verkrijgbaar sinds: 14-11-2017 |Recensent: Chantal Hutchison | Datum recensie: 30-09-2018 | Prijs: €19,99 | Bestellen