Recensie De Helse Creaties 1 – De IJzeren Engel door Chantal Hutchison:
De IJzeren Engel is het indrukwekkende eerste deel van de trilogie De Helse Creaties dat voorafgaat aan de populaire boekenserie Kronieken van de Onderwereld. Het verhaal speelt zich af in 1878 wanneer Tessa Gray vanuit New York naar Londen verhuist om haar broer te bezoeken die haar een brief heeft geschreven. Eenmaal in Londen aangekomen merkt ze dat er iets niet klopt. Ze wordt opgehaald door de donkere zusters die haar bewust maken van de zeldzame gave die ze bezit en haar helpen, zodat ze uiteindelijk naar de magister kan. Tot er een jongeman haar komt redden, een schaduwjager. Waardoor ze meegenomen wordt naar het instituut, waar ze de andere schaduwjagers ontmoet. Vanaf dat moment begint het pas echt voor Tessa Gray. Samen met de schaduwjagers probeert ze onder andere erachter te komen waar haar broer is.

Het fijne aan dit boek is dat je de serie Kronieken van de Onderwereld niet eerst hoeft te lezen om dit boek te snappen. Je kan de boeken daarom op chronologische volgorde lezen, ondanks dat de trilogie de helse creaties later uit is gekomen. Extra leuk aan dit verhaal vind ik dat er personages zijn die in beide series voorkomen, zoals de heksenmeester Magnus Bane. Ondanks dat het verhaal zich in een andere tijd afspeelt komt dit heel realistisch over. De schrijfster Cassandra Clare weet alles heel goed te verwoorden. Haar schrijfstijl is prettig om te lezen. Ze schrijft heel gedetailleerd en sleept je echt mee in het verhaal.

De opbouw bij de personages is ook geweldig gedaan. In het begin komen er allerlei vragen in je op die het verhaal zeer aangenaam maken om te lezen. Je leeft echt met de personages mee en bent bijvoorbeeld ook echt verrast of verdrietig om de dingen die ze beleven. Er gebeurt veel in het verhaal, waardoor het geen enkel moment saai wordt. Ik heb genoten van dit boek en kan deze reeks dan ook echt aanraden aan iedereen die van fantasierijke boeken houdt vol met fictieve wezens, zoals vampiers, heksenmeesters, schaduwjagers en weerwolven.

Dit boek geef ik dan ook vijf sterren en kan zelf niet wachten om aan deel 2 : De IJzeren Prins te beginnen.

★★★★★
Titel: De Helse Creaties 1 – De ijzeren engel | Leesfragment | Auteur: Cassandra Clare | Uitgeverij Moon | Categorie: Young Adult| Uitvoering: paperback/e-book | 320 pagina’s | ISBN13:9789048836376 | Verkrijgbaar sinds: juli 2016 |Recensent: Chantal Hutchison | Datum recensie: 28-9-2018 | Prijs: €12,50 | Bestellen