Recensie Alpengloed door Hannie van Grol:
Alpengloed is het vervolg van Maanziek, een boek voor de doelgroep Young Adult. Alpengloed gaat verder waar het eerste deel geëindigd was. Bijna een jaar geleden hebben Mathis en Mila, de twee hoofdpersonen, elkaar ontmoet. Mila heeft Mathis ingewijd in het lucide dromen. Vanaf dat moment begreep hij waarom zijn nachtmerries zo hevig waren en dat hij in staat was zijn dromen te sturen. Samen met Mila verkent hij die duistere wereld en ze ontdekken dat deze droomwereld beheerst wordt door de Yua, duistere krachten, die via nachtmerries proberen invloed te krijgen op bepaalde mensen. In een vreselijke nachtmerrie in het eerste deel nog overleeft Mathis zijn strijd niet en belandt hij in de Grijze zone, het gebied tussen leven en dood in, waarin hij droomdood is. Daarin verkeert hij als het tweede deel begint.

Met Mila gaat hij op zoek naar de manier om deze grijze zone te ontvluchten en weer “levend” te worden. Samen beleven ze de meest enge en spannende avonturen. Ze komen terecht in allerlei horrorsituaties die hier en daar verwarrend aandoen, net zoals dromen ook onlogisch kunnen verlopen. Ze komen oude bekenden tegen, zoals Zed, een vroegere vriend van Mila. Ook Ewan, een vroegere vriend van Mathis, komt weer voor in dit boek en Tarina, de jongere zus van Mathis, heeft een belangrijke rol. Een speciale rol is weggelegd voor de kat Lizzy, die heel veel aanvoelt, ver voordat Mathis en Mila doorhebben wat er dreigt te gebeuren. Zal het hun lukken terug te keren in de gewone wereld?

Dit boek Alpengloed is net zoals het eerste deel weer opgebouwd uit drie delen. Het eerste en derde deel zijn vanuit het perspectief van Mathis geschreven en het middelste vanuit Mila. Je krijgt zo informatie die veel verduidelijkt in het verhaal. Ieder hoofdstuk heeft weer een passende titel en geleidelijk aan ontdek je meer en meer hoe het verhaal verdergaat. Er zijn veel verrassende wendingen in het boek, je wordt regelmatig op het verkeerde been gezet en de grens tussen droom en realiteit is vaak ver te zoeken. Dat maakt dat het boek soms te veel vreemde gebeurtenissen beschrijft, veel meer dan in het eerste deel. Maar natuurlijk is dat niet te vermijden, omdat bijna dit hele verhaal zich afspeelt in de wereld van de dromen, waar logica en structuur ver te zoeken zijn. Daardoor is het af en toe lastig gefocust te blijven.

Alpengloed is het vervolg op Maanziek, weer met een origineel thema vol spanning, humor, fantasy en horror.

★★★
Titel: Alpengloed| Auteur: Eva Linden | Uitgeverij The Black Sheep Indie | Categorie: Young Adult | Uitvoering: paperback/e-book | 336 pagina’s | ISBN13: 9789082750409 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 6-11-2018 | Prijs: €23,50 | Bestellen