Recensie Gewoon anders door Fany van Hemelen:
Een boek over een bijzondere vriendschap zonder beperkingen en met een open blik.
Dit is een prachtige YA dat je raakt!

Luc Descamps wilde eigenlijk geen schrijver worden. Als kind was hij vrij goed in het schrijven van opstellen, maar vooral heel ongeduldig. Schrijver worden was zeker geen droom en hij bleef wel gewoon lezen. Uiteindelijk werd hij toch geboeid door taal en werd later leraar. Tot hij op een dag een boek voor volwassenen schreef. Hoewel dit geen succes was, won hij later wel met een jeugdboek een wedstrijd. Sindsdien heeft hij al meerdere YA- boeken geschreven. De Vlaamse Luc Descamps schrijft vaak over waargebeurde dingen en met zijn boeken toont hij jongeren indrukken over verschillende heftige of actuele onderwerpen.

Gewoon anders is een boek dat de kwetsbaarheid van anders zijn toont. Het gaat over hoe de zwaar autistische jongen Samuel de wereld ervaart en hoe hij zich voelt. Eerst lijkt het alsof deze zestienjarige jongen zich volledig afsluit voor de buitenwereld en al een tijd spreekt hij zelfs niet meer. Zijn moeder Roos springt heel zorgzaam met hem om en houdt van hem zoals hij is. Chris, zijn vader lijkt zijn zoon niet te begrijpen en is bang dat iedereen hem een idioot vindt. Samuel zoekt troost in vaste structuren. Zo ordent hij zijn lucifers bijvoorbeeld altijd opnieuw in dezelfde volgorde. Rani, zijn nieuwe buurmeisje, mag langzaam zijn wereld binnen. Door haar prachtige gezang wordt hij rustig en door haar zachte en liefdevolle aanpak brokkelt zijn muur steentje voor steentje af. Muziek blijkt voor Samuel helend te werken en geeft hem houvast en veiligheid. Rani heeft aan Samuel een heel bijzondere vriend en voor Samuel opent zij een nieuwe wereld. Stilaan wordt ook voor anderen duidelijk dat Samuel veel meer in zijn mars heeft dan ze eerst dachten.

Gewoon anders gaat over iemand kansen geven en door anders te kijken, dan we gewoon zijn, nieuwe wegen te vinden naar iemands hart. Vriendschap kan heel bijzonder zijn!

“Rani die zo mooi kan zingen, zo’n mooie klanken verspreidt, klanken die aan Samuel vragen om achter zijn hoge muur vandaan te komen. Als Rani zingt gaat Samuel helemaal op in de klanken en leek zich van niets anders meer bewust. Zodra hij Rani’s stem hoorde, gooide hij de deuren van zijn isolement wijd open in een poging zoveel mogelijk van de muziek te kunnen opslorpen.”-Luc Descamps

De leefwereld van autisme wordt geschetst door het verhaal te vertellen vanuit verschillende stemmen. De verteller schetst de situatie en de feiten en daarna komen Samuel en Rani hun gevoelens aan bod. Het zijn deze prachtige zinnen en ervaringen die me geraakt hebben. De schrijver toont aan hoe mooi en bijzonder deze vriendschap is als je er maar voor open staat. In het kader van de Kinderboekenweek (2018) past deze titel ook heel mooi in het thema vriendschap.

Dit boek gaat over hoe er vaak over anders zijn wordt gedacht en hoe het ook anders kan. Luc Descamps schetst in zijn nawoord ook dat er meer aandacht voor de talenten van mensen met beperkingen mag zijn. In plaats van te focussen op beperkingen is het een goed idee om te kijken naar de sterke punten van iemand. Hij geeft ook eerlijk aan dat niet iedereen zo uitblinkt als Samuel, maar dat op een nieuwe manier kijken naar autisme al veel kan betekenen.

★★★★
Titel: Gewoon anders | Auteur: Luc Descamps| Uitgeverij Van Halewyck | Categorie: YA | Uitvoering: paperback | 180 pagina’s | ISBN13: 9789462346109 | Verkrijgbaar sinds: 19-5-2016 |Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 10-10-2018 | Prijs: €14,99 | Bestellen