Recensie Code Kattenkruid door Fany van Hemelen:
Code Kattenkruid is een prachtige YA met een lach en een traan, maar vooral een verhaal over een bijzondere opa!

Stijn en zijn opa zijn twee handen op één buik. Maar dan gebeurt het ondenkbare. De opa van Stijn krijgt kanker, “die rotkrab” noemt hij deze nare ziekte. Ondanks de pijn en de vreselijke ziekte besluit Stijn zijn opa zich niet te laten tegenhouden en nog te genieten van zijn laatste momenten. De familie vindt hem eigenwijs en wil het graag anders maar “opa “ beslist om geen chemo te nemen en stilletjes weg te glijden wanneer hij vindt dat het welletjes was. Met Stijn spreekt hij verschillende geheime codes af die hij moet uitvoeren als opa het zegt. Koppig als hij is, maakt hij samen met Stijn een gewaagd plan. Samen gaan ze een laatste fietstocht maken en onderweg deelt hij zijn herinneringen met zijn kleinzoon. De ouders van Stijn zijn ongerust en tante Yvonne is ontzettend bezorgd en ze proberen hem over te halen om toch niet te gaan fietsen. Opa weet dat zijn tijd stilaan opraakt en hij wil dit moment met Stijn niet missen, daarom gaat hun fietstocht door, ook al zegt hij van niet. Leendert, de vriend van opa, is de enige die weet dat hun plan wel uitgevoerd gaat worden. Hij staat altijd klaar voor opa en zal hem ook heel erg gaan missen. Of het allemaal goed afloopt tijdens de fietstocht, mag ik niet verraden, maar hartverwarmend is het samenzijn zeker. Na hun tocht samen heeft Stijn unieke verhalen om te vertellen en wanneer het afscheid volgt, is dit triest, maar ook mooi.

Jacques Vriens heeft met deze YA een ontroerend, maar ook ontzettend grappig en moedig boek geschreven. Het boek gaat niet enkel over kanker, dat op een eerlijke en confronterende manier beschreven is, nee… het gaat vooral over je eigen keuzes maken en koppig doorgaan. De opa van Stijn deelt met hem zijn pijn en verdriet in zeldzame, stille momenten, het genieten van kleine dingen en vooral zijn moed om te doen wat je zelf wil. Hij vraagt van zijn kleinzoon ook bijzonder moeilijke beslissingen omdat hij hem serieus neemt en wil voorbereiden op zijn afscheid. Soms krijgen de personages het even moeilijk in dit boek want afscheid nemen doet pijn, maar de nadruk ligt vooral op de mooie herinneringen en de betekenis van vriendschap en familie.

Tijdens het lezen van dit boek zat ik vaak te glimlachen, met die lekker eigenwijze opa en zijn hilarische avonturen met Stijn. Toch moest ik soms ook slikken wanneer hun pijn voelbaar was en de ernst van de ziekte en aftakeling duidelijk werd. De dialogen en gebruikte woorden door de personages zijn grappig, to the point en hedendaags. Deze combinatie van al deze zaken maakt Code Kattenkruid een aanrader om te lezen als jongere of zelfs als volwassene. De bijzondere vriendschap tussen Stijn en zijn opa maken het onvergetelijk en zeer geschikt als boek voor de kinderboekenweek.

In zijn nawoord geeft Jacques Vriens ook aan dat hij dit boek wilde schrijven omdat euthanasie iets moeilijk is, maar wel een keuze zou moeten zijn. Zelf beslissen is en blijft altijd belangrijk en iedereen moet dit voor zichzelf kunnen uitmaken.

Code Kattenkruid is een prachtige YA om kanker en euthanasie bespreekbaar te maken in een groep of om lekker alleen te lezen en stilletjes te lachen en ja .. ook te huilen!

★★★★★
Titel: CODE Kattenkruid | Leesfragment | Auteur: Jacques Vriens | Uitgeverij van Holkema & Warendorf | Categorie: YA | Uitvoering: hardcover | 128 pagina’s | ISBN13: 9789000362035 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2018 |Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 13-10-2018 | Prijs: €14,99 | Bestellen