Recensie De poppenmaker van Krakau door Wilma Hartman:
Een boek met een heftig thema, de jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog en Auschwitz, maar gegoten in de vorm van een sprookje. Het boek ziet er ook uit als een sprookje met een prachtige omslag en ook binnen in lijken de pagina’s wel een sprookje, met fijne pentekeningen die lijken op houtsnijwerk. Het boek vertelt twee verhalen: een van de magische wereld, het land van de poppen. Deze hoofdstukken hebben een omlijsting van pentekeningen. De andere hoofdstukken hebben aan de onder- en bovenkant een rand ‘houtsnijwerk’ en vertellen het verhaal van de poppenmaker in Krakau.

Illustratie uit: De poppenmaker van Krakau

Het verhaal begint met het verhaal over de pop Karolina die naaister is in het land der poppen. Zij naait de mooiste jurken met in de zoom van de jurk/kostuum de wensen van de opdrachtgevers. Op een dag wordt het land van de poppen overvallen door ratten die de poppen mishandelen en kapotmaken. Een warme wind brengt Karolina bij de poppenmaker in Krakau, oud en niet meer gelovend in magie. Toch blijkt dat juist hij magie bezit en daarmee wonderen kan verrichten.
Het verhaal is prachtig geschreven, magisch en naar mijn een boek dat geschikt is voor kinderen vanaf ca. 10 jaar. Een boek dat prima past in het thema van de Kinderboekenweek 2018: Vriendschap.

De poppenmaker van Krakau is een verhaal over vriendschap en de liefde die uiteindelijk overwint. Het boek is niet moeilijk geschreven, korte zinnen, niet te lange hoofdstukken en weinig echt moeilijke woorden. Af en toe wordt een Pools woord gebruikt maar dan staat gelijk het Nederlandse erachter. Wat mij betreft, omdat het duidelijk afgebakende hoofdstukken zijn kan het ook goed als voorleesboek dienen. Er komt weinig geweld in voor, het oorlogsgeweld valt mee, het is meer onze eigen invulling en beelden die maken dat het heftig wordt.

★★★★
Titel: De poppenmaker van Krakau | Auteur: Rachael Romero | Uitgeverij Van Halewyck | Categorie: Kids, 8 Plus | Uitvoering: paperback | 311 pagina’s| ISBN13: 9789461316134 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2017 |Recensent: Wilma Hartman | Datum recensie: 3-10-2018 | Prijs: €19,99 | Bestellen