Recensie Robbie en Ronnie door Wilma Hartman:
Het boek heeft AVI-E4 dat is het streef-leesniveau voor kinderen aan het eind van groep 4. Daarnaast heeft het boek CLIB 4 dat slaat op begrijpend lezen. Dat kan gelijk lopen met het AVI niveau maar dat hoeft niet.

Als dit boek voor eind groep 4 is kan ik de woordkeuze wel begrijpen. Er worden al combinaties van letters gebruikt zoals ‘ch’ en ook lange woorden zoals: woensdagmiddag en zwembad. Er zijn veel plaatjes maar ook wel lange stukken tekst, gemiddeld 15 regels op een pagina. Er is speciaal voor een lettertype gekozen waardoor het boek ook toegankelijk is als je dyslexie hebt. Ik heb het daar niet op kunnen testen.

Het boek past goed in het thema van de Kinderboekenweek en sluit naar mijn mening goed aan op de belevingswereld van eind groep 4 begin groep 5. Twee jongens, niet populair, de een wat te dik en de ander te dun gaan op woensdagmiddag zwemmen. De pestkop van de klas is er ook en er wordt ook gepest, maar gelukkig schiet de badmeester te hulp. Er wordt een zogenaamde schat gevonden door de jongens en ze worden hiervoor beloond.
De twee vrienden helpen elkaar en samen kom je verder dan alleen.

Robbie en Ronnie is een beetje spannend, vlot te lezen boek. Volgens mij echt een leuk boek om zelfstandig te lezen vanaf zes jaar of om voor te lezen aan ietwat jongere kinderen.

De tekeningen van Charlotte Dematons zijn heel duidelijk en helder, in felle kleuren. De afbeeldingen van de jongens, die respectievelijk dik en dun zijn, blijven goed in proportie. De illustrator heeft het niet heel erg aangezet, je ziet maar kleine verschillen en dat vind ik persoonlijk erg knap gedaan. Als ze de jongens erg dik of erg dun had gemaakt, zou het boek minder serieus over kunnen komen. Dan had je misschien gedacht: logisch dat ze gepest worden! Dan zou je niet meeleven, door het in verhouding te houden kan je als lezer niet anders dan meevoelen en met de jongens die gepest worden.

★★★★
Titel: Hoera, ik kan lezen! – Robbie en Ronnie | Auteur: Christine Kliphuis |Illustrator: Charlotte Dematons | Uitgeverij De Vier Windstreken | Categorie: Kids, Zelfstandiglezen| AVI-E4 | Uitvoering: hardcover | 48 pagina’s| ISBN13: 9789051166583 | Verkrijgbaar sinds: juli 2018 |Recensent: Wilma Hartman | Datum recensie: 6-10-2018 | Prijs: €8,95 | Bestellen