Recensie Het kasteel met de duizend kamers door Astrid Langeveld:
Esther van der Ham heeft na de geboorte van haar twee zonen een opleiding afgerond tot kunstzinnig dynamisch coach aan de kleine Tiki en ook allerlei kindercoachopleidingen gevolgd. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in de oprichting van haar eigen uitgeverij (Droomvallei) en haar (kinder-) boeken. Esther van der Ham vindt het belangrijk om een positieve bijdrage aan de wereld te leveren.

Het verhaal gaat over twee muizen, Bob en Lot. Bob en Lot krijgen op een dag een gele brief met krullen van Rolf, de ridder met de Gouden Krul. Ze worden gevraagd om naar het kasteel met de duizend kamers te gaan, omdat ridder Rolf hulp nodig heeft. Ze moeten even nadenken, maar gaan wel op pad, omdat Bob wel zin heeft in een avontuur. Bob kan Lot overhalen om mee te gaan in ruil voor kaas. Ze moeten over drie heuvels, langs de paarse boom, door het water naar het kasteel. Onderweg en in het kasteel komen ze vanalles tegen, zoals ridders, prinsessen, heksen en draken en Bob en Lot beleven allerlei spannende avonturen.

Dit is het eerste deel van de serie. Het is een spannend en avontuurlijk verhaal. Bob en Lot komen steeds in spannende situaties terecht en moeten dan samen iets verzinnen om het op te lossen. Ze komen vanalles tegen, zowel buiten het kasteel als in de kamers van het kasteel. Het is een leuk verhaal om voor te lezen. Zelf lezen zal ik pas aanraden vanaf een jaar of 7. Er staan best wel wat moeilijke woorden en zinnen in. Het is geschreven voor AVI-niveau: AVI-E4/AVI-M5.

De cover ziet er mooi en aantrekkelijk uit. Je ziet de twee hoofdpersonen Bob en Lot en het kasteel met de duizend kamers.
Het is een heel leuk sprookjesachtig verhaal dat erg tot de verbeelding spreekt. De prachtige kleurrijke illustraties zijn van Jeroen Okkerse. Ze maken het boek echt compleet. Wat ik ook erg mooi vind is dat het bladzijdenummer in een oude brief staat afgebeeld. Het verhaal is spannend, avontuurlijk en grappig.

Het boek heeft een open einde. Het verhaal gaat verder in deel 2. Ik ben super benieuwd naar wat Bob en Lot in deel 2 allemaal weer gaan beleven.
Dit boek is absoluut een aanrader voor jong en oud.

★★★★★