Recensie Een vriendin voor opa door Fany van Hemelen:
Een leuk en grappig (AVI-M4) boek met mooie illustraties om zelf te lezen of voor te lezen!!

Vivian den Hollander heeft met Een vriendin voor opa een grappig en vlot leesbaar boek voor kinderen geschreven. Saskia Halfmouw zorgde voor de kleurrijke en grappige illustraties waardoor het boek extra leuk is!

Opa, de oppas van Tom en Mila is erg stil. Na een tijdje weten de kinderen waarom en hebben ze een plan. Opa is eenzaam en samen gaan ze op zoek naar een vriendin voor hem. Hun slimme briefje in de supermarkt heeft resultaat, maar toch loopt het fout. Tom en Mila proberen allerlei leuke vriendinnen in hun omgeving te zoeken, maar ofwel zijn ze te jong of te saai. Opa gaat zelfs zichzelf “restylen” om toch een vriendin te vinden, maar niets werkt. Toch past op iedere pot een dekseltje en ineens ontmoet opa een lieve dame die hem wil zoals hij is. Nu kan hij weer zijn eigen grappige, sportieve en coole zelf zijn.

De opa in dit verhaal is modern, heeft een smartphone en is jong van geest. Hij is sportief en grappig en Tom en Mila houden erg veel van hun leuke opa. Dit boekje is niet te dik en in korte hoofdstukken opgedeeld. Het staat vol met eenvoudige woorden en korte zinnen. Een vriendin voor opa is leuk om te lezen en het grappige verhaal gaan kinderen vast fijn vinden om te lezen. Het boekje is geschikt voor kinderen die AVI 3-4-5 toegewezen hebben gekregen. Maar het boekje Een vriendin voor opa kan ook perfect (deels) voorgelezen worden aan kinderen. Een fijn verhaal over vriendschap!

Een vriendin voor opa is geïllustreerd met mooie, kleurrijke tekeningen. Voor de kinderen zullen deze tekeningen helpen het verhaal te verduidelijken. De kleuren zorgen voor de vrolijke noot in het boekje. Het verhaal leest vlot en past bij in de belevingswereld van kinderen. Het is leuk, maar het verhaal blijft wel vrij oppervlakkig. Een vriendin voor opa toont aan dat iedereen vrienden nodig heeft, dat je jezelf moet blijven en dat vriendschap niet altijd vanzelfsprekend is.

★★★
Titel: Een vriendin voor opa | Inkijkexemplaar | Auteur: Vivian den Hollander | Illustrator: Saskia Halfmouw | Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf | Categorie: Kids, Zelfstandig lezen | AVI-M4 | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789000360703 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2018 | Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie:7-10-2018 | Prijs: €8,99 | Bestellen