Recensie Blind vertrouwen door Astrid Langeveld:
Bert krijgt nieuwe buren. Hij is heel benieuwd wie er komen wonen. Zo snel mogelijk gaat hij bij het huis kijken en maakt daar kennis met Janko. Janko is net als Bert 11. Hij is blind. Bert wordt goede vrienden met Janko. Bert ontdekt dat als je blind bent iemand toch vaak meer kan dan je zou denken. Een paar weken later gebeurt er opeens iets vreselijks. Bert en Janko willen net in het huis van Bert een pleister halen als Janko gilt: We moeten weg hier! Ze rennen zo hard als ze kunnen naar buiten. Dan horen ze een luide knal. De ramen springen kapot. Het huis staat in brand en Berts moeder is nog binnen.

De getekende cover oogt direct erg spannend: er komt vuur uit een raam van een woning en een jongen kijkt verschrikt toe. Je weet gewoon dat dit wel een spannend verhaal moet zijn! Het verhaal is hier en daar opgeleukt met mooie zwart-wit illustraties. Niet te veel het blijft een leesboek, maar precies genoeg om het verhaal de juiste sfeer mee te geven.
Dit zelfstandig lezen boek Blind vertrouwen is geschikt voor jonge lezers die op niveau AVI M5/ E5 zitten. Mijn zoon van 10, die alle AVI-niveaus heeft doorlopen vond het ook een spannend boek om te lezen. Hij heeft zelf regelmatig een nachtmerrie over vuur, dat het huis in brand staat en we allemaal nog binnen zijn. Hij vond dit boek dan ook wel erg spannend om te lezen, maar vond het einde geweldig.

Naast het spannende verhaal over het ontdekken van een heftig vuur leren de lezers dat blinde mensen tot veel meer in staat zijn dan veel kinderen denken. Ook leren ze al lezende dat je door samen te werken de ander ook kunt motiveren of er samen voor kunt zorgen dat iets goed komt.

★★★★★
Titel: Blind vertrouwen | Auteur: Trenke Riksten-Unsworth | Droomvallei Uitgeverij | Categorie: | Uitvoering: hardcover | 47 pagina’s| ISBN13: 9789492844262 | Verkrijgbaar sinds: juli 2018 |Recensent: Astrid Langeveld | Datum recensie:8-10-2018 | Prijs: €12,95 | Bestellen