Recensie Woestijnpiraten door Fany van Hemelen:
Het spannende boek Woestijnpiraten lijkt wel een film vol actie, stoere personages en een fantasiewereld waar voor de ietwat oudere kinderen heel wat te beleven valt!

Woestijnpiraten is het spannende vervolg op Luchtpiraten. De auteur Dan Walker heeft deze serie geschreven voor kinderen vanaf 10 jaar. Een serie waarin fantasie, avontuur en piraten de hoofdrol spelen.

Zoya is nu een volwaardig lid van de luchtpiraten op het luchtschip De Waterjuffer. Ze is gek op de spanning die dit met zich meebrengt, de actie en het gevoel om goed te doen. Deze piraten stelen immers van de rijken om de armen te helpen. Wanneer iemand jarig is en ze domweg zijn cadeau vergeten is, besluit ze om een gewaagd plan uit te voeren. Ze leent even hun transportschip om een unieke vliegeniersbril te gaan stelen in een museum in Dalmacia. Dit plan loopt volledig mis omdat op dat moment stadspiraat Dodsley net diezelfde bril wil wegkapen voor een meedogenloze klant van hem. Uiteindelijk ontsnappen ze samen, omdat het anders voor beiden slecht afloopt. Stads en luchtpiraten zijn totaal anders en vertrouwen elkaar niet echt, maar nu moeten ze samenwerken om te overleven. Wanneer ze terug op De Waterjuffer komen, krijgt Zoya de wind van voren, maar dan naderen er oranje-lichten. Dit zijn geen lantaarns, sterren of lichtjes, zoals Zoya in eerste instantie dacht, maar brandende raketten. Hun luchtschip wordt vernietigd en Zoya wordt, samen met Bucker en Dodsley weggeslingerd en ze ziet de anderen gevangengenomen worden door hun aanvaller. De aanvaller blijkt de beruchte Lendon Kane te zijn. Zoya dacht dat deze gedood was tijdens hun confrontatie in hun avontuur dat je kunt lezen in het eerste deel Luchtpiraten, maar blijkbaar leeft deze vreselijke piraat en moordenaar nog.

Dodsley besluit, niet volledig overtuigd van hun kans op slagen in hun missie, de kinderen toch te helpen om hun vrienden te gaan bevrijden. Hij brengt hen onder bij zijn vroegere vriendin Eva en na een woelig begin beslist deze ex-pirate haar saaie leventje te verlaten en gaat ze mee op de reddingstocht. Gezamelijk gaan ze op zoek naar het gevangen team en de strijd gaat nu verder in de woestijn in plaats van in de lucht. De plaats waar hun vrienden vastgehouden worden, is berucht en het lijkt onmogelijk om in deze vesting binnen te dringen. Om in hun aartsmoeilijke opdracht te slagen, ondernemen ze allerlei avonturen, gaan ze samenwerken en bedenken ze een gedurfd plan. Of ze hun vrienden kunnen redden en wat er daarna gebeurt, dat moet je zelf maar gaan ontdekken tijdens het lezen van dit avontuurlijke verhaal.

Woestijnpiraten is zonder moeilijke woorden geschreven, spannend opgebouwd en het prikkelt de fantasie. In dit boek draait alles rond avontuur, vriendschap, actie en lef. Woestijnpiraten past dan ook wat thema perfect in de Kinderboekenweek 2018. Het verhaal speelde zich af voor mijn ogen, zoals in een film en de actiescènes volgden elkaar in rap tempo op. Voor kinderen is het een vlot leesbaar en spannend boek waarin fantasie een wereld vol avontuur tovert. Zelf had ik graag nog meer uitwerking van de fantasiewereld gezien, maar de beeldende stijl, stoere personages en actie zorgen dat dit boek, ook voor kinderen die niet zo graag lezen, een spannend avontuur is.

★★★
Titel: Woestijnpiraten | Leesfragment | Auteur: Dan Walker | Uitgeverij: van Holkema & Warendorf | Categorie: Kids, 8 plus | Uitvoering: hardcover / e-book | pagina’s| ISBN13: 9789000358984 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2018 |Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 10-10-2018 | Prijs: €17,50 | Bestellen