Recensie Treiterkoppen, kangoeroes en geheimen door Sandra Hutchison:
Na Treiterkoppen, smartphones en poolparty’s en Treiterkoppen, achtbanen en cupcakes komt auteur Carolien Kruijs met een nieuwe titel in deze leuke boekenserie: Treiterkoppen, kangoeroes en geheimen.

De Treiterkoppen serie is gericht op jongens en meisjes vanaf een jaar of 10. Het boek is geschreven in de ik-vorm. Ieder hoofdstuk komt er een ander personage aan het woord. De personages zijn stuk voor stuk kinderen uit de klas van Juf Wendy. Ook juf Wendy heeft haar eigen hoofdstukken waarin zij aan het woord is. Deze korte maar krachtige hoofdstukken, zorgen ervoor dat je de gedachtegang van alle personages leert kennen en de belevenissen van de klas vanuit hun oogpunt kunt meemaken. Zo leer je heel de klas kennen en voelen ze al snel echt vertrouwd. Kinderen die dit boek lezen kunnen zich op deze manier gemakkelijk in de personages verplaatsen.

Hoewel Treiterkoppen, kangoeroes en geheimen een boek uit een serie is, bevat dit boek een compleet losstaand verhaal. Je hoeft dus niet eerst de andere twee delen te lezen. Het leuke verhaal over vriendschap, pesten en anders zijn is pakkend geschreven, soms ontroerend en lekker modern. Echt een jeugdboek voor nu. Het verhaal laat op subtiele wijze zien dat pestkoppen niet alleen maar pestkoppen zijn, maar ook een achtergrond hebben en soms ook problemen. Problemen maken het pestgedrag natuurlijk niet goed, maar je begrijpt ze daardoor wel beter.

Mooi is ook de rode draad in het verhaal over de knappe Bikkel, maar inhoudelijk veel meer dan alleen een mooie jongen. Hij komt uit Friesland, maar verhuist met zijn moeder naar de randstad. Waarom? Dat wordt al lezende vanzelf duidelijk. Bikkel lijkt op het eerste gezicht alleen maar de zoveelste stoere populaire jongen. Op zijn nieuwe school maakt hij gemakkelijk vrienden, waarmee hij de leukste grappen bedenkt. Maar niet iedereen kan zijn grappen waarderen.

Wanneer de klas mee mag doen met een televisiequiz wordt Bikkel geconfronteerd met zijn Friese verleden. Is het niet de hoogste tijd dat Bikkel de confrontatie met zijn verleden aangaat en de waarheid gaat vertellen? Maar dan verliest hij misschien zijn nieuwe vrienden, of niet? Hoe dat afloopt lees je in Treiterkoppen, kangoeroes en geheimen.

Carolien Kruijs is naast schrijfster ook werkzaam als leerkracht op een basisschool. Ze is anti-pest coördinator en vertrouwenspersoon. Plus mede-oprichter van Stichting Schiedams LEF. Daar maakt ze lessen over diversiteit en geeft ze gastlessen en workshops over dit onderwerp. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze schrijft in haar boeken over pesten en alle problematiek daar omheen. Dat doet ze zonder de pittige eigentijdse onderwerpen aan de lezers op te dringen, ze zijn – bijna onopvallend – in het vermakelijke verhaal verweven. Zo maakt de auteur wezenlijke problematiek in een klap helder voor kinderen en worden onderwerpen als pesten en jezelf mogen zijn, vlot en op slimme wijze bespreekbaar gemaakt.

Boeken als Treiterkoppen, kangoeroes en geheimen zijn leerzaam en ideaal om klassikaal te lezen. Naderhand kunnen de onderwerpen die erin voorkomen dan eenvoudig besproken worden.
Maar ook voor thuis is deze titel echt een aanwinst voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar (afhankelijk van hun leesniveau) en ouder. Aanrader!

★★★★
Titel: Treiterkoppen, kangoeroes en geheimen| Auteur: Carolien Kruijs | Uitgeverij: Boekenbent| Categorie: Kids, zelfstandiglezen | Uitvoering: paperback | Pagina’s: 142 | ISBN13: 9789463281751| Verkrijgbaar sinds: november 2017|Recensent: Sandra Hutchison| Datum recensie: 03-10-2018 | Prijs: €14,95 | Bestellen