Recensie Spreek je chocola? door Astrid Langeveld:
CAS Lester maakte vroeger kindertelevisieprogramma’s voor CBBC, maar toen verhuisde het bedrijf CBBC en Cas Lester verhuisde niet mee. Toen is ze boeken gaan schrijven voor kinderen. Ook is ze beschermheer geworden voor Reading aan de Edward Field School in Oxon.

Het boek gaat over een meisje – Jazz genaamd – die brugklasser is en dyslectisch. Op een dag komt Nadima bij Jazz in de klas. Jazz vindt het geweldig, want nu heeft ze eindelijk weer iemand om naast te zitten in de klas. Het enige probleem is dat Nadima geen Engels kan. Hierdoor laat Jazz zich niet tegen houden en probeert met een reep chocola het ijs te breken. Dit is het begin van een mooie en bijzondere vriendschap.

De cover valt goed op. Je wordt er vrolijk van net als van chocola.
Het verhaal leest vlot weg. De auteur Cas Lester legt in het boek goed helder uit hoe vriendinnen onderling kunnen zijn. Daarnaast vertelt het boek het achtergrondverhaal van Nadima, wat ze zoal heeft meegemaakt. Af en toe is het echt heftig en ik heb echt moeten huilen. Ik voelde de emoties van de personen mee. Dit verhaal over diverse culturen en taalbarrières is een serieuze aanrader om te lezen voor kinderen, zodat ze elkaar misschien beter kunnen en willen begrijpen en over problemen leren praten.

Het boek Spreek je chocolade bespreekt een groot actueel thema, maar op een luchtige manier geschreven, waardoor het toegankelijk is gemaakt voor kinderen. Aan het einde staan nog drie recepten en die ben ik zeker van plan om een keer met mijn kinderen te gaan maken. Zij zijn zelf ook supernieuwsgierig naar het boek en gaan het boek ook zeker lezen. Ik weet bijna 100% zeker, dat ze het ook een goed boek zullen vinden.

Spreek je chocolade? past perfect bij het thema van de Kinderboekenweek. Vriendschap met (taal) problemen en oplossingen om het weer goed te maken.

★★★★★
Titel: Spreek je chocola | Leesfragment | Auteur: Cas Lester | Uitgeverij Gottmer | Categorie: Kids, 8 plus | Uitvoering: hardcover | 256 pagina’s | ISBN13: 9789025769246 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2018 |Recensent: Astrid Langeveld | Datum recensie: 5-10-2018| Prijs: €15,99 | Bestellen