Recensie De reuzenperzik door Hannie van Grol:
Roald Dahl heeft in zijn leven meer dan 25 boeken geschreven, waarvan er meerdere verfilmd en bekroond zijn. Hij woont op zijn landgoed Great Missiden in de buurt van Londen. In het schuurtje bij zijn huis komen zijn fantastische verhalen tot stand. Het schuurtje is oud, smoezelig en verre van luxueus. Iedere dag werkt hij consciëntieus van tien tot half een en van vier tot half zes. Daartussendoor luncht en rust hij. Hij zit in een kapotte leunstoel, zijn benen in een slaapzak en hij schrijft zijn verhalen met potlood op geel lijntjespapier dat hij speciaal uit New York laat komen. Als zijn prullenbak vol is, gebruikt hij zijn papier weer om er een kampvuur mee te maken. Zo heeft hij vaste rituelen en misschien zorgt de ijzeren discipline ervoor dat zijn hoofd zo de ruimte heeft om de meest wonderlijke, grappige en speelse verhalen te verzinnen.

© Illustratie door Quentin Blake

De reuzenperzik vertelt het verhaal van James Henry Trotter die op 4-jarige leeftijd beide ouders verliest, omdat ze door een neushoorn worden opgegeten. James gaat naar zijn tantes Spons en Spijker, waar hij drie jaar lang een akelige tijd doormaakt. Dan krijgt hij van een oud mannetje een zakje met toverkracht. Met het zakje in zijn hand valt hij bij de perzikboom, de inhoud wordt door de grond opgenomen en weg is zijn hoop op een beter leven. Maar dan ontdekt hij dat er aan de perzikboom een enorme perzik gaat ontstaan. Hij ontdekt een gat in de perzik en baant zich een weg naar binnen. Daar maakt hij kennis met Ouwe Groene Sprinkhaan, juffrouw Spin, Lieveheersbeest, Duizendpoot, Regenworm en Zijderups. Ze bedenken samen een plan om te ontsnappen aan die nare plek op de heuvel waar de perzikboom staat en James al drie jaar lang een afschuwelijk leven heeft. Ze worden goede vrienden en beleven op hun ontsnappingsroute naar New York de meest spannende, fantasierijke en gekke avonturen.

© Illustratie door Quentin Blake

De reuzenperzik is een fantastisch verhaal vol humor, spanning en fantasie. Spelenderwijs leren kinderen ook bepaalde eigenschappen van de dieren kennen. Er staan gedichten in die buiten dat ze bijzonder grappig zijn, ook inspelen op het gevoel van kinderen. En natuurlijk zit in de verhalen van Roald Dahl geen enkele beperking wat fantasie betreft. Alles is mogelijk, kinderen vinden dit heerlijk en ze kunnen zich eindeloos verliezen in de wondere wereld van de fantasie.

De vaste illustrator van Roald Dahl is Quentin Blake. Zijn zwart-wit tekeningen voegen een extra dimensie toe aan het al speelse verhaal, de figuren beginnen nog meer te leven en kinderen kunnen er eindeloos van genieten.

Al met al zijn de boeken van Roald Dahl onontbeerlijk voor kinderen. Hij behoort dan ook tot de beste kinderboekenschrijvers ter wereld. De reuzenperzik neemt een belangrijke plaats hierin in en sluit perfect aan bij het thema van de Kinderboekenweek: vriendschap. Een boek dat ieder kind (en iedere volwassene) gelezen zou moeten hebben! Bovendien wordt met een gedeelte van de opbrengst van de boeken het goede doel gesteund. En natuurlijk is dit goede doel gericht op kinderen die het hard nodig hebben!

Tip: Lees alle leuke feiten over De reuzenperzik op de website van Uitgeverij De Fontein.

★★★★★
Titel: De reuzenperzik | Auteur: Roald Dahl |Illustraties: Quentin Blake | Uitgeverij De Fontein | Categorie: Kids, 8 plus | Uitvoering: hardcover | 160 pagina’s | ISBN13: 9789026146497