Recensie Engel door Sandra Hutchison:
Het jeugdboek Engel is tot stand gekomen door een leuke samenwerking van Auteur Isa Hoes en haar – toen elf jarige – dochter. Telkens wanneer Isa Hoes zelf geen inspiratie meer had voor het verloop van het verhaal schoot haar dochter Vlinder Kamerling haar te hulp.

Het resultaat mag er zijn, dit is echt een boek dat ik direct maar even aan wil raden aan alle kinderen vanaf een jaar of acht. Het verhaal is, waarschijnlijk dankzij de inbreng van Vlinder Kamerling, echt gericht op deze doelgroep geschreven. Het is vermakelijk, fantasierijk, maar toch vrij realistisch. Het idee van een meisje dat iets kan wat niemand anders kan deed me een beetje denken aan Mathilda van Roald Dahl.

Het boek Engel draait volledig om een vlot meisje, de lieve Engel en haar beste vriendin, de stoere Keesje. Wanneer Engel op een dag naar school fietst volgt er een harde klap en wordt ze later verward wakker. Ze weet niet wat er precies gebeurd is en vervolgt haar weg. Dan blijkt al snel dat alles wat Engel wenst ook daadwerkelijk gebeurt. Dat lijkt in eerste instantie natuurlijk fantastisch en dat vindt Engel ook, maar ze beseft ook heel goed dat dit verantwoording met zich meebrengt. Ze besluit haar geheim met Tobias te delen, hij is een goede vriend van haar ouders en ook van Engel. Gelukkig gelooft hij haar en ook Keesje raakt uiteindelijk overtuigd van Engels kunnen. Wat volgt is een razend spannend avontuur met een vriendelijke groep zwervers, een paar irritante knullen uit de klas en een paar criminelen.

Het boek leest vrij gemakkelijk, teksten zijn leuk, maar simpel gehouden. Je vliegt vlot door het verhaal heen. De grappige illustraties van Mariëlla van de Beek maken het boek echt bijzonder. Het leuke aan dit moderne verhaal vond ik vooral de combinatie van realiteit en fictie. Er zit volop fantasie in het verhaal, maar toch komt het geloofwaardig over. Heerlijk leesboek voor iedereen van 8 of ouder en zo jammer dat er (nog) geen vervolg is op Engel, want dit verhaal over een sympathiek meisje en hechte vriendschap smaakt naar meer. Incredible Film kocht in elk geval de filmrechten.

★★★★
Titel: Engel | Leesfragment | Auteurs: Isa Hoes, Vlinder Kamerling | Illustrator: Mariëllla van de Beek | Uitgeverij Kluitman | Categorie: Kids, 8 Plus | Uitvoering: hardcover | 160 pagina’s| ISBN13: 9789020674446
| Verkrijgbaar sinds: januari 2016| Recensent: Sandra Hutchison| Datum recensie: 12-10-2018 | Prijs: €13,99 | Bestellen