Recensie De (zeer) bloedstollende expeditie van Herre door Hannie van Grol:
Dit derde deel in de serie over Herre is weer zeer de moeite waard om te lezen. De eerste twee delen zijn beide getipt en bekroond met een Pluim van de Senaat. En ook dit deel zou daar ook zeker voor in aanmerking kunnen komen.

De vader van Herre, Otis, en hun buurman meneer Teunissen zijn weer terug van de Noordpool, waar hun vorige avontuur zich afspeelde. Gelukkig is alles nu weer rustig en Herre mag zelfs wat meer ondernemen van zijn moeder, omdat ze minder bang is na zijn vorige avontuur. Maar daar komt verandering in als Otis een geheimzinnige brief krijgt en hij toch weer onverwachts op reis moet naar het Amazonegebied. Herre’s moeder is helemaal van slag en daarom wordt Herre weer danig beperkt in zijn bewegingsvrijheid. En omdat dat voor Herre weer een enorme tegenvaller is, besluit hij om samen met Mint, zijn vriendinnetje, stiekem achter zijn vader en meneer Teunissen aan te reizen. Natuurlijk maken ze daar weer de meest spannende avonturen mee. Zal het hun lukken om Herre’s vader en meneer Teunissen te vinden? Komt Herre er eindelijk achter wie meneer Teunissen precies is en wat hij uitvoert? Om daarachter te komen, zul je het boek toch echt zelf moeten lezen.

Marte Jongbloed studeerde aan de Toneelacademie en heeft de pabo gevolgd. Ze schrijft jeugdboeken en toneelstukken en geeft zelf ook toneellessen. Ze kan zich goed verplaatsen in de fantasiewereld van het kind en daar getuigt dit derde deel over Herre weer helemaal van. Met veel humor en fantasie heeft ze dit boek geschreven. Er wordt een actueel thema behandeld: de ontbossing van de regenwouden, zodat kinderen op een speelse manier in aanraking komen met wereldproblemen. De meest fantastische en magische oplossingen worden aangevoerd – Otis’ vader is namelijk uitvinder – zodat je blijft genieten van dit heerlijke boek. Het is een spannend verhaal voor kinderen die zelfstandig kunnen lezen, maar ook als voorleesboek voldoet het prima. Ook oudere kinderen (en volwassenen) zullen zich prima vermaken met dit boek.

De illustraties zijn van Iris Boter, zij heeft de kunstacademie gevolgd en schrijft zelf ook boeken. De tekeningen zijn in zwart-wit en grappig uitgevoerd. Je krijgt gelijk aanschouwelijk gemaakt wat je leest op een zeer inspirerende manier, een prachtige aanvulling op het boek.

Ook zijn er op YouTube filmpjes te vinden over de moeder van Herre. De auteur heeft ze zelf gemaakt en ze zijn hilarisch om te bekijken. Met dit boek kun je zoveel plezier beleven: de illustraties in het boek zelf, maar ook die op de binnenkant van de cover staan zijn geweldig, de filmpjes op YouTube en natuurlijk het zeer vermakelijke en spannende verhaal over de belevenissen van Herre. Vijf sterren voor dit fantasierijke en spannende verhaal.

★★★★★
Titel: De (zeer) bloedstollende expeditie van Herre | Leesfragment | Auteur: Marte Jongbloed |Illustrator: Iris Boter | Uitgeverij Luitingh-Sijthoff | Categorie: Kids, 8 Plus| Leeftijd ca. 10 jaar | Uitvoering: hardcover | 288 pagina’s | ISBN13: 9789024581498 | Verkrijgbaar sinds: september 2018 |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 8-10-2018 | Prijs: € 15,99 | Bestellen