Recensie De vreselijke twee door Astrid Langeveld:
Jory John en Mac Barnett zijn beiden auteurs. Bestsellerauteurs van boeken voor zowel kinderen als volwassenen. Ze hebben beiden al twee keer de EB White Read-aloud Honor ontvangen. Ze schrijven los van elkaar diverse boeken en samen schrijven ze over de avonturen van De vreselijke twee. Er zijn inmiddels al 3 boeken over De vreselijke twee op de markt verschenen. Dit is het eerste deel.

De vreselijke twee gaat over Mick Mulder, die met zijn ouders gaat verhuizen naar Dutjesbroek. Er is daar niks behalve overal weilanden met koeien. Op zijn vorige school was hij de koning van de grappen en hij is van plan dit zijn nieuwe school te herhalen. Alleen is er een klein probleempje. Het Dutjesbroek-College: Voor Alles en Nog Wat heeft al een grappenmaker en wat voor één…

Op de cover staan beide jongens: De vreselijke twee. Het ziet er direct al veelbelovend en grappig uit. De een kijkt boos/geïrriteerd en de ander extreem blij. Je kunt direct wel raden dat er tussen deze twee wat gaat gebeuren. Als ik ook nog de achterkant lees weet ik direct dat mijn zoon het graag zou willen lezen, want hij is een groot fan van dit soort boeken.

Voordat ik begon dacht ik dat dit weer eenzelfde soort boek zou zijn als: Een leven van een loser, De waanzinnige boomhut, enz. Er zijn al heel veel boeken, met verhalen die vergelijkbaar zijn en wordt steeds lastiger om uniek te blijven. Ik had daar niet bang voor hoeven zijn, want De vreselijke twee is echt origineel en erg leuk.

Er staan diverse illustraties in, maar niet te veel. Er staan ook koeienweetjes in. Eerst denk je wat moet ik daarmee, maar het is belangrijk voor het verhaal. Er waren zelfs een paar weetjes, die ik nog niet kende. Het boek leest vlot weg en het wordt nergens saai. De ene grap is nog leuker dan de andere. De spanning wordt leuk opgebouwd tot de ultieme grap. We gaan zeker de andere delen ook nog lezen.

Tip: Lees ook De vreselijke twee recensie van Sandra Hutchison.

★★★★★
Titel: De vreselijke twee | Inkijkexemplaar | Auteur: Jory John & Mac Barnett | Illustrator: Kevin Cornell | Uitgeverij Van Holkema & Warendorf | Categorie: Kids, 8 Plus | Leeftijd: 9-12 jaar| Uitvoering: | 160 pagina’s | ISBN13: 9789000343874 | Verkrijgbaar sinds: april 2015 |Recensent: Astrid Langeveld | Datum recensie:7-10-2018 | Prijs: €14,99 | Bestellen