Recensie Costa Banana 2 – De ongelooflijke Ravi Ravioli door Antoinette van Steeg:
In september 2015 bracht Joshua Douglas het eerste deel in de Costa Banana serie uit. Een groot succes bleek, want het kreeg zelfs de Pluim van de Senaat van de Kinderjury 2017. Ondertussen zijn er al drie delen uitgegeven, waarvan ik deel 2 mocht gaan lezen van Uitgeverij De Fontein. Deel 2 is in september 2016 verschenen en deel 3 verscheen in september 2017.

Het verhaal begint met een korte uitleg, inclusief de foto’s van het tropisch landje Costa Banana en van de meeste hoofdpersonen. Een zeer leuke start van het boek!

Pablo Fernando is de president van Costa Banana en heeft de gekste wetten bedacht. Een van de wetten is bijvoorbeeld dat alle kinderen Pablo moeten heten, behalve zijn eigen kinderen, Fico en Rosa. Hier zou verandering in kunnen komen, want er zijn voor het eerst verkiezingen gehouden op Costa Banana. De president heeft naast zichzelf nog 4 andere kandidaten gekozen, maar dit heeft hij heel zorgvuldig gedaan. Uiteraard stemt iedereen weer voor 100 procent op Pablo.
Wanneer Pablo op televisie een spectaculaire show ziet, weet hij het zeker. Hij wil die bijzondere man, de hypnotiseur Ravi Ravioli ontmoeten. Ravi Ravioli zegt hier uiteraard geen nee tegen en al snel ontmoeten ze elkaar bij de premier thuis. Rosa heeft geen goed gevoel bij Ravi Ravioli en spreekt dit uit. Als ze in eerste instantie de enige lijkt te zijn met twijfels over zijn eerlijkheid, gaat ze op onderzoek uit. Gelukkig krijgt ze al snel meester Gabriel achter zich. Klopt hun gevoel? Is Ravi Ravioli echt niet te vertrouwen?

Ondertussen is de vriendschap steeds dikker tussen Pablo Fernando en Ravi Ravioli en woont hij bij hun in het paleis. Ravi wordt zelfs tot vicepremier benoemd. Hoe is dit toch mogelijk? Fico zou toch zijn vader opvolgen en nu is Ravi Ravioli zijn rechterhand? Wanneer Ravi Ravioli Pablo Fernando redt van een aanslag in het stadion, vertrouwt Pablo Fernando hem nog meer. Speelt Ravi Ravioli een spelletje met Pablo Fernando?

Na een zeer spannende gebeurtenis moeten zowel Rosa, Fico als meester Gabriel vechten tegen wel heel enge dieren. Maar hoe kunnen ze aan Pablo Fernando duidelijk maken dat hij acuut in gevaar is? Zullen ze op tijd zijn?

Joshua Douglas heeft een prettige eenvoudige schrijfstijl die het kinderen vanaf een jaar of 8 mogelijk maakt om zelfstandig Costa Banana te lezen. De illustraties, getekend door Elly Hees, zijn mooi, hilarisch en passen goed bij het geheel. De cover heeft een opvallende, deels rode kleur. Het oogt aantrekkelijk voor kinderen en nodigt uit om hem snel tussen de andere boeken op te pakken in een winkel. Want wat gebeurt daar allemaal op de cover?

De opbouw van het boek is vermakelijk en er gebeuren meerdere spannende dingen gedurende het verhaal. Op het laatst zullen de lezers op het puntje van hun stoel zitten. Het wordt echt heel spannend! De lettertypes veranderen zo nu en dan , ze passen zich als het ware aan bij het verhaal, waardoor het verhaal nog meer gaat leven.

Een echte aanrader is Costa Banana voor de jonge lezers. Kinderen worden getrakteerd op een spannend verhaal en worden uitgedaagd om verder te lezen. Want wie wil nou niet weten hoe het eindigt met Pablo Fernando? Ik weet bijna zeker dat ieder kind tijdens en na het lezen je vol enthousiasme zal gaan vertellen over wat hij of zij allemaal gelezen heeft. Ik ben in elk geval enthousiast en geeft het boek 5 sterren!

Leuk detail: Joshua Douglas heeft ook het kinderboekenweekgeschenk van 2018 heeft geschreven. Dit boek gaat ook over Costa Banana en heet de eilandenruzie. Op zijn site costabanana.com of JoshuaDouglas.com is meer informatie te vinden over zijn tournee tijdens de Kinderboekenweek 2018.

★★★★★
Titel: Costa Banana 2 – De ongelooflijke Ravi Ravioli | Leesfragment | Auteur: Jozua Douglas | Uitgeverij De Fontein | Categorie: Kids, 8 Plus | Uitvoering: hardcover | 240 pagina’s | ISBN13: 9789026146718 | Verkrijgbaar sinds:|Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 10-10-2018 | Prijs: €14,99 | Bestellen