Recensie Vriend gezocht – verloren – gevonden door Sandra Hutchison:
Vriend gezocht – verloren – gevonden is een behoorlijk eigenaardig prentenboek. Het boek heeft een mooie stevige kaft en is echt flink dik. Eigenlijk bestaat dit prentenboek uit drie losse verhalen. De makers hadden dus gemakkelijk voor drie losse boeken kunnen kiezen.

Gelukkig hebben ze dat niet gedaan! De verhalen, in deze bundel, sluiten perfect op elkaar aan en stoppen met lezen is geen optie.
Het eerste verhaal gaat over Dino: hij is behoorlijk droevig want hij heeft geen vrienden. Er prijkt een ietwat eigenaardige prent op de muur van Dino zijn kamer: een afbeelding van een dinosaurus met daarbij de tekst: al mijn vrienden zijn dood. Een leuk doordenkertje, maar of dit geschikt is voor jonge kinderen? Maar vooruit, origineel is het in elk geval.

Voorbeeld uit: Vriend-gezocht-verloren-gevonden

Dino probeert zich aan te passen, zo koopt hij een stoere rugzak, omdat een hele groep die heeft, draagt hij een gestreept shirt, omdat heel veel anderen daarin rondlopen, enzovoort. Dino vraagt zich uiteindelijk (terecht) af, of hij nu nog wel zichzelf is. Dan ontmoet hij Kikker, Kikker is ook anders. Eigenlijk is Kikker vooral: lekker zichzelf!
De illustraties in het boek zijn creaties van Emma Thyssen. Ze heeft zichzelf een beetje eigenaardige, moderne stijl van illustreren eigen gemaakt. Leuk of niet? Smaken verschillen. De dino lijkt niet echt op een dino, maar aan de andere kant wie zag er ooit een in levenden lijve? De illustraties zijn voorzien van felle kleuren en knallen dan ook lekker van de pagina’s af. Ik heb zo’n vermoeden dat de doelgroep van dit prentenboek zich wel zal kunnen vinden in deze eigenzinnige stijl.

Het tweede en derde verhaal sluiten perfect aan op het eerste, Kikker en Dino zijn goede vrienden geworden, maar dat verandert zodra Bambi, een eigenaardig hertje met valse wimpers, Dino aandacht geeft. Dino valt als een blok voor Bambi en doet alles wat ze vraagt. Kikker en Dino krijgen flinke ruzie. In het derde verhaal is de vriendschap echt over en loopt Dino als een kip zonder kop achter Bambi en haar irritante vriendinnen aan. Hij doet werkelijk alles voor haar. Zelfs Kikker pesten? Tsja….

Het pesten in het boek gaat best ver, het is dan ook echt geen verhaal voor heel jonge kinderen. Wel voor kinderen uit de bovenbouw, die zelfstandig kunnen lezen? Ja, waarom ook niet! Hoewel ik het boek eerder aan zou raden als voorleesboek. Het opvallende verhaal barst van de sarcastische humor, herkenbare situaties en is best confronterend en dat mag. Het zet, de bijna pubers, vermoedelijk wel aan het denken en levert aardig wat gespreksstof op. Het boek is dan ook zeker ideaal materiaal vanaf ongeveer groep 4, voor als er een les besteed gaat worden aan pesten. Het was even wennen, maar toch een dikke vette aanrader. 4,5 sterren.

★★★★
Titel: Vriend gezocht – verloren – gevonden | Inkijkexemplaar | Auteur: Eef Rombaut | Illustrator: Emma Thyssen | Uitgeverij Van Halewyck | Categorie: Kids, Voorleesboeken | Leeftijd: 6+ | Uitvoering: hardcover | 86 pagina’s | ISBN13: 9789461316349 | Verkrijgbaar sinds: februari 2017 |Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 4-10-2018 | Prijs: €19,99 | Bestellen