Recensie Verschrikkelijke vrienden door Hannie van Grol:
Wat een heerlijk fantasierijk boek! Manon Sikkel heeft weer een prachtig exemplaar geschreven dat heel goed aansluit bij de belevingswereld van het kind. In Verschrikkelijke vrienden worden negen verschillende verhalen verteld, die gaan over nare vrienden, vieze vrienden, helemaal geen vrienden of toch uiteindelijk vrienden waar je blij van wordt. Alleen de namen van sommige personen spreken al tot de verbeelding! Wat dacht je van Bruutwelde Bospeer of Guusje Mandepoep of Klaus Kettingzaag? Er komen gelijk associaties bij je op die alle kanten gaan.

Buiten de negen verhalen die in het boek staan, komen er nog veel meer onderwerpen aan de orde. Alle ‘vrienden’ worden in het begin van het boek voorgesteld. Dan volgen de verhalen, die telkens afgewisseld worden door vriendschapsrecords, zoals de wereldrecords oudste vriendinnen ter wereld of sterkste vrienden of je beste vriend huggen. Zo worden er meerdere vermakelijke wereldrecords beschreven.

Ook wordt er aan het eind van het boek bij ieder verhaal nog achtergrondinformatie gegeven over hoe het verhaal tot stand is gekomen. En zeker niet onbelangrijk en perfect aansluitend bij de thema ‘Vriendschap’ van de Kinderboekenweek is de vriendenquiz die je samen met een goede vriend kunt doen, maar ook met iemand die je vriend nog niet is. Eerst iets over jezelf vertellen en daarna pas vrienden worden.

Verschrikkelijke vrienden is een vermakelijk boek, er is heel veel humor in verwerkt, maar bij sommige verhalen begin je ook te griezelen, zo spannend zijn ze. Uit dit boek blijkt een tomeloze fantasie waar kinderen (en volwassenen) enorm van zullen genieten. Het thema van de Kinderboekenweek ‘Vriendschap’ wordt hier van zoveel kanten belicht: vieze, nare, leuke, gevaarlijke, gekke vrienden met de meest fantastische namen.

De zwart-wit illustraties in dit boek zijn van Katrien Holland. Ze sluiten prima aan op de tekst en verduidelijken veel van de karakters van de hoofdpersonen.

Kortom, dit boek is een echte aanrader voor kinderen die zelf kunnen lezen, maar het is ook een prima voorleesboek. Volwassenen zullen er ook heel veel plezier aan beleven. Als je zoals Manon Sikkel in staat bent om zowel volwassenen als kinderen te boeien, dan ben je een groot schrijfster!

★★★★★
Titel: Verschrikkelijke vrienden | Auteur: Manon Sikkel | Illustrator: Katrien Holland | Uitgeverij Luitingh-Sijthoff | Categorie: Kids, 8 Plus| Uitvoering: hardcover | pagina’s| ISBN13: 9789024581450 | Verkrijgbaar sinds: 28-8-2018 |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 5-10-2018 | Prijs: €10,- | Bestellen