Recensie Max maakt een vriend door Sandra Hutchison:
In Max maakt een vriend is Max net in een nieuwe wijk komen wonen en het is daar verschrikkelijk saai. Max hangt wat rond in hun nieuwe huis die vol staat met kartonnen dozen. Als mama voor de tweede keer struikelt over haar op de grond liggende zoon stuurt ze hem naar buiten.

“Ga naar buiten, Max. Maak een vriend.” – Claudia Jong

Max hersencellen maken direct overuren en dan komt hij op en briljant idee: hij gaat een vriend maken. De buurjongen komt nieuwsgierig kijken naar wat die nieuwe jongen allemaal aan het doen is en besluit hem te gaan helpen…..
Max maakt een vriend is een vermakelijk prentenboek met vrij veel tekst om heerlijk uit voor te lezen. De achtergrond illustraties zijn vrij neutraal gehouden in bruintinten, ze verwijzen duidelijk met een vette knipoog naar alle verhuisdozen. De sfeer waar Max zich in het verhaal in bevind wordt daardoor goed weergegeven. Een extra leuke bijkomstigheid is dat door de neutrale achtergrond de geïllustreerde en kleurrijke personages extra goed opvallen. Je ogen worden er direct naar toegetrokken.

Illustratie: Kristof de Vos

Het verhaal in Max maakt een vriend is slim bedacht en erg goed uitgevoerd. Met in verhoudingswijs weinig tekst wordt er een uniek en grappig verhaal neergezet dat direct een glimlach op je gezicht zal brengen. Een levendig verhaal over verhuizen, nieuwe vrienden maken en samenwerken. Het enige minpuntje waarvoor ik dit superleuke boek geen vijf sterren wil geven is de keuze voor het lettertype en de lettergrote. Het algemene verhaal is nog redelijk goed leesbaar, maar bij een aantal illustraties staan een aantal woorden tekst die wel heel erg klein neergezet zijn. Maar ondanks dat staat dit verhaal als een huis, plezier om voor te lezen en voor kinderen vanaf ongeveer drie jaar zeer geestig.

★★★★
Titel: Max maakt een vriend | Leesfragment | Auteur: Claudia Jong | Illustrator: Kristof Devos | Uitgeverij De Eenhoorn | Categorie: Voorlezen | Leeftijd: 3+ | Uitvoering: hardcover | Pagina’s: 32 | ISBN13: 9789462913578
| Verkrijgbaar sinds: 19-9-2018 |Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 4-10-2018 | Prijs: €15,95 | Bestellen