Recensie Kolletje & Dirk – Kom erbij! door Sandra Hutchison:
Kolletje & Dirk – Kom erbij! Is een fantastisch leuk voorleesboekje over de twee schattigste kleuters van Nederland. Het boekje bestaat uit vier avontuurlijke voorleesverhalen. De losse verhalen zijn afzonderlijk te lezen, zo kun je ieder dag een verhaaltje voorlezen en hoef je voor je gevoel niet midden in een verhaal te eindigen. Maar wat vooral fijn is, is dat de verhalen wel vloeiend in elkaar overlopen.

De vier levendige verhalen gaan alle vier over een bijzondere dag in het park. Dirk en Kolletje zijn alle twee al vroeg uit de veren en gaan met buurman de Jong mee naar het park. Daar maken de vrienden van alles mee. Ze ontmoeten een aantal bijzondere mensen en lopen oude bekenden tegen het lijf. Ook met de hond van buurman de Jong beleven ze van alles, zo pikt hij hun kleed en moet hij door meester Lucas uit het water gered worden. Meester Lucas is dan natuurlijk de held van de dag.

Illustratie: Natascha Stenvert

Wat er verder allemaal in het boek gebeurt moet je maar snel zelf gaan lezen, in elk geval zitten de verhaaltjes vol met avonturen en zit het geheel inhoudelijk erg slim in elkaar. Ieder verhaaltje is fantasierijk, maar toch herkenbaar. Dirk en Kolletje maken samen avonturen mee die echt zouden kunnen gebeuren. Wat het verhaal voor kleuters vermoedelijk des te boeiender maakt.

Kolletje & Dirk – Kom erbij! is een ideaal voorleesboek voor in groep 1 en 2, de verhalen zorgen na het voorlezen voor voldoende gesprekstof. Maar dit boekje – en de rest van de uitgebreide Kolletje & Dirk boekjes – zijn zeker ook een aanwinst voor thuis.

De illustraties nodigen kleuters uit om er regelmatig doorheen te bladeren. De illustraties spreken tot de verbeelding en zijn een mooie aanvulling op het verhaal. Extra leuk zijn de zogenaamde kindertekeningen die her en daar in het boek geplaatst zijn. Een originele en opvallende aanvulling die de Kolletje & Dirk boeken net even anders maakt dan vergelijkbare voorleesboekjes.

Het boekje heeft een harde kaft dat wel tegen een stootje kan en inhoudelijk straalt het boek echt kwaliteit uit. Bovendien past het boekje perfect in het thema van de Kinderboekenweek 2018: Vriendschap – Kom er bij! Het boekje is ook nog eens verkrijgbaar voor een vriendschappelijk prijsje en betaal je 2 euro meer dan krijg je er ook nog een vriendenboekje bij.

★★★★★
Titel: Kolletje & Dirk – Kom erbij! | Leesfragment | Auteur: Pieter Feller | Illustrator: Natascha Stenvert | Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff | Categorie: voorleesboeken | hardcover | 32 pagina’s| ISBN13: 9789024581252 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2018 |Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 6-10-2018| Prijs: €5,99 | Bestellen | inclusief vriendenboekje €7,99 | Bestellen