Illustratie: Ilaria Conalbi

Recensie Ila’s vrienden door Sandra Hutchison:
Ila’s vrienden is een absurd mooi prentenboek, echt pure verwennerij voor je ogen. Een boek om in te blijven bladeren en je te verbazen over de adembenemend mooie – en fantasierijke illustraties van de van oorsprong Italiaanse illustrator Ilaria Conalbi.

Alsof dat nog niet voldoende was, werd het geheel gecombineerd met een slim bedacht voorleesverhaal, dat werd geschreven door de uit Eindhoven afkomstige auteur Dani van Doorn. Een goed te volgen, fijn leesbaar verhaal dat de fantasie prikkelt en tegelijkertijd een kind steun kan bieden.

Het fantasierijke verhaal gaat over het vrolijke meisje Ila, zij woont sinds kort samen met haar ouders aan zee in een heuse vuurtoren. Ze wil heel graag vrienden, maar ze is nieuw in de omgeving en morgen is haar eerste schooldag. Ila maakt zich best zorgen voor deze nieuwe stap, ook al zegt papa dat vrienden maken vanzelf gaat. Haar moeder leest haar voor het slapen gaan nog een boek voor waarin dieren de hoofdrol spelen, het verhaal gaat over vriendschap. Tijdens het voorlezen valt Ila in een diepe slaap en beleeft ze in Dromenland de mooiste avonturen met de dieren uit het boek dat haar moeder voorlas.

Voorbeeldpagina Ila’s vrienden – Dani van Doorn & Ilaria Conalbi

In Dromenland raakt ze in gesprek met een zwam die zich zorgen maakt, Ila spreekt hem bemoedigend toe. Tegen een eng ogende hengelvis durft ze eerlijk te zijn. De vis neemt haar mee naar andere dieren die haar leren hoe je je aan kunt passen en toch jezelf kunt blijven. Ze leert hoe je samen kunt spelen terwijl je toch heel verschillend bent en dat het niet erg is als je iets niet kunt. Als Ila wakker wordt kan ze zich haar droom nog heel goed herinneren en kan ze haast niet wachten om naar school te gaan….

Ila’s vrienden is een rijk geïllustreerd prentenboek van een opvallend hoge kwaliteit. De prachtige afbeeldingen zijn afgedrukt op stevig glanzend papier en werden gecombineerd met een liefdevol en opbeurend verhaal. Tekst en illustraties vullen elkaar perfect aan. Een fijn boek om uit voor te lezen en ideaal voor ietwat verlegen of onzekere kinderen. Perfect cadeau om aan een kind te geven kort voor dat hij of zij voor het eerst naar een nieuwe school gaat. Maar zeker ook een boek dat prima in een klas voorgelezen kan worden, bijvoorbeeld als er net een nieuw klasgenoot bij is gekomen. Naderhand durven kinderen dan misschien te vertellen of zij het ook eng vonden om voor het eerst naar school te komen en hoe zij vriendjes maken. Een aanrader.

Ila’s vrienden sluit als gegoten aan bij het Kinderboekenweek thema van 2018: Vriendschap.

★★★★★
Titel: Ila’s vrienden | Auteur: Dani van Doorn | Illustrator: Ilaria Conalbi | Uitgeverij Paolo | Categorie: Kids prentenboeken, voorleesboeken | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s| ISBN13: 9789492600097 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2018 |Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 9-10-2018 | Prijs: €14,90 | Bestellen