Recensie Het Muizenhuis – De haven door Sandra Hutchison:
Sam en Julia wonen beide in het Muizenhuis. De avontuurlijke Julia woont samen met haar moeder in een klein kamertje, meer familie heeft ze niet. Haar verlegen vriendje Sam heeft juist een hele grote familie. Uit zichzelf durft Sam eigenlijk heel weinig, maar met Julia aan zijn zijde kan hij de hele (muizen) wereld aan.

Na een saaie schooldag besluiten ze samen naar de haven te gaan om daar opa Zeeman op te zoeken, ze helpen hem met het uit de knoop halen van de visnetten. Het is Havenweek, de drukste periode in de haven is aangebroken. Alle schippers komen dan na een lange reis op zee terug naar de haven. Opa Zeeman vertelt Sam en Julia dat ze dat vieren met de Pieremegoggelrace. Een race met zelfgemaakte boten, waaraan alle muizen mee mogen doen. Sam en Julia besluiten aan het avontuur deel te nemen….

De haven is een mooi en opvallend boek uit de leuke Muizenhuisreeks. Karin Schaapman bouwde een compleet Muizenhuis voor haar eerste boek. Voor elk opvolgend boek kwam daar een project bij. Zo ontstond er eerder bijvoorbeeld al een heus muizencircus en een compleet theater. Voor dit boek De haven werd er een complete muizenwereld gebouwd. Een complete wereld vol straten en kades. Over de bouw hebben Karin Schaapman en haar zoon twee jaar gedaan. Veel meer informatie hierover vind je achterin het boek.

Het Muizenhuis-De haven is een fantastisch leuk kijk- en voorleesboek. De huizen, de school en de haven werden aangevuld met ontelbaar veel bootjes, kisten en andere decoraties. Je raakt echt niet uit gekeken. Kinderen, maar ook volwassen zullen dan ook veel plezier beleven aan de paginagrote foto’s. Maar naast dat dit een superleuk kijkboek is er ook een pakkend voorleesverhaal in het boek te vinden. Het avontuurlijke verhaal over een haven en alles daarom heen is leerzaam en vermakelijk. Het verhaal is vrij lang en dan ook minder geschikt als kort voorleesverhaal voor het slapen gaan. Voor dit boek moet je echt ruim de tijd nemen en dat is het boek ook meer dan waard. Leuk voor een regenachtige middag op de bank. Aanrader!

★★★★★
Titel: Het Muizenhuis – De haven | Leesfragment | Auteur: Studie Schaapman | Fotograaf: Allard Bovenberg | Uitgeverij Rubinstein | Categorie: Kids, voorleesboeken | Uitvoering: hardcover | 63 pagina’s| ISBN13: 9789047625209 | Verkrijgbaar sinds: maart 2018 |Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 6-10-2018 | Prijs: €16,99 | Bestellen