Recensie De dolfijn met sproeten door Astrid Langeveld:
Daan de dolfijn is een dolfijn met sproeten. Hiermee wordt hij geplaagd door de zeeslang, die dat maar vreemd vindt. Bovendien vindt hij Daan veel te rustig en snapt hij niet dat de dolfijn van lezen houdt. Maar Daan voelt zich hier prima bij.

Daan de dolfijn speelt gezellig met zijn vrienden, het zeepaardje en de octopus. Maar dan komt de zeeslang erbij en hij begint Daan te plagen. De zeeslang pakt de wonderfles van Daan af en neemt die mee naar zijn grot. Natuurlijk wil Daan zijn fles terug hebben en hij wil ook dat de zeeslang stopt met plagen. Gaat het Daan lukken om dit voor elkaar te krijgen? Om daarachter te komen moet je toch echt zelf het boek gaan lezen! En dat is echt de moeite waard.

De cover is heel kleurrijk, grappig en vrolijk. Je ziet allemaal vrienden van Daan de dolfijn. Ook de illustraties in het boek zijn prachtig vormgegeven. Esther van der Ham heeft die ook gemaakt en samen met de tekst is het een mooi geheel geworden dat kinderen enorm zal aanspreken.

Dit boek kan prima voorgelezen worden, maar vanaf een jaar of zeven is het ook heel goed zelf te lezen. Het boek heeft een hele mooie boodschap: iedereen is uniek en heeft goede eigenschappen en van de goede eigenschappen van een ander kun je veel leren. Ook al gaat het in dit boek over een gemeen onderwerp, namelijk plagen, er is toch een mogelijkheid om daarmee om te gaan.

Het verhaal wordt goed verteld en vooral ook hoe je met het probleem pesten kunt omgaan. Het is zeker niet belerend. Ook kun je bij dit boek een gratis pdf-werkboekje bestellen door de uitgeverij te mailen. Dan kun je er een mooie les omheen maken. Bijvoorbeeld, schrijf eens op wat je goede kwaliteiten zijn en waar heb je moeite mee? Op die manier is het verhaal naast dat het grappig is, ook heel leerzaam. En wordt de boodschap dat ieder kind uniek is nog sterker overgebracht.

Het is een verdrietig, grappig en spannend avonturenverhaal. Het boek leest vlot weg en kinderen zal het zeker aanspreken. Kortom een echte aanrader!

★★★★★
Titel: De dolfijn met sproeten | Leesfragment | Auteur: Esther van der Ham | Droomvallei Uitgeverij | Categorie: Kids, voorlezen | Leeftijd 4-7 jaar | Uitvoering: hardcover| 47 pagina’s: | ISBN13: 9789081814690
| Verkrijgbaar sinds: oktober 2013 |Recensent: Astrid Langeveld | Datum recensie: 9-10-2018 | Prijs: €14,50 | Bestellen