Recensie Dida en het wilde woud door Sandra Hutchison:
Een uniek prentenboek om gedachteloos in te verdwalen

Dida is samen met haar ouders, haar broertje Jochem op vakantie in de heuvels. Vroeg in de ochtend knijpt ze er stiekem tussenuit. Ze gaat met Tommie naar de speeltuin toe waar een roofvogel een mooi nest heeft gebouwd. Ze krijgt van de vogel een mooie veer cadeau. Maar dan begint Tommie hard te blaffen, een vos heeft zijn bot gepikt. Dida zet samen met Tommie de achtervolging in. Ze komen uit in het verboden bos, daar ontdekt Dida al snel waarom het bos verboden terrein is……

Het boek maakt indruk, zeker als je beseft dat alles dat je op de afbeeldingen ziet door de …Clarisse van Veen zelfgemaakt is, tot in de kleinste details. Een pittig karwei waar ze maar liefst twee jaar mee bezig is geweest. Vanuit een kleine zandbak waar ze met diverse materialen, zelfgekweekt gras en planten diverse taferelen creëert die ze vervolgens stuk voor stuk fotografeert. Een door Clarisse van Veen zelfgemaakt aquarel wordt gebruikt als achtergrond voor de foto’s. Daarna gaat ze aan de slag met fotoshop, om alles op de juiste manier op plaat te krijgen, een langdurig en intensief karwei. Het resultaat mag er zijn. Met Dida en het wilde woud maakte ze een modern sprookje.

Illustratie: Clarisse van Veen

Het spannende verhaal is misschien wat mager en had best wat langer gemogen, maar de illustraties hebben eigenlijk maar weinig tekst nodig, ze spreken genoeg tot de verbeelding. Toch een aangenaam boek om uit voor te lezen, om er daarna samen over na te praten en de illustraties nog eens goed te bekijken. Misschien is het verboden bos met de bewegende bomen ietwat aan de enge kant voor de jongste peuters en daarom is het ook geen aanrader om kort voor het slapen gaan uit voor te lezen. Maar het fantasierijke verhaal loopt gelukkig wel goed af en Dida en Tommie zullen zeker een hoop kinderharten weten te raken.

Voor volwassen prentenboekverzamelaars is dit toch wel een exemplaar dat je in huis moet halen. Bijzonder knap gemaakt!

★★★★
Titel: Dida en het wilde woud | Leesfragment | Auteur & illustrator: Clarisse van Veen | De rollende uitgeverij | Categorie: Prentenboeken | Uitvoering: hardcover | 40 pagina’s | ISBN13: 9789082882100 | Verkrijgbaar sinds: septemebr 2018 |Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 23-10-2018 | Prijs: €11,95 | Bestellen