Recensie Het Mooie dorpje Mooiezon door Fany van Hemelen:
Een rijk gëillustreerd prentenboek over een dorpje waar vriendschap normaal is!

De cover is versierd met aangeklede dieren en roept al onmiddellijk bewondering op bij de kinderen in de opvang. Ze kijken hun ogen uit en hoewel het misschien iets te vol staat vinden zij al deze details net leuk. Elk bladzijde gaat over een dier in MooieZon, het dorpje waar iedereen elkaar helpt en allen vrienden zijn. Beer mag de bloemen van Das gebruiken voor zijn bijen en Das mag op zijn beurt logeren bij Wasbeer. Elk dier heeft zijn eigen rol in dit boek en kan altijd iets delen met een ander dier. Iedereen geniet van de limonade en de rust, maar Miereneter is een beetje verontwaardigd. Zomaar ineens vraagt hij zich af wat de grote, slome Panda eigenlijk doet buiten luieren? Deze vraag zou de vriendschap kunnen beschadigen in dit lieflijke dorpje, maar gelukkig heeft Panda het juiste antwoord op deze vraag en blijft de vriendschap intact.

In dit rijk gedetailleerde prentenboek, met zachte potloodkleuren, is er het dorpje Mooiezon. Het lijkt wel alsof er in dit betoverende plaatsje niets fout kan gaan. Het is een verademing voor de kinderen om over een warm dorpje te horen vertellen en zij genieten volop van alles wat dit boek te bieden heeft. Het thema vriendschap en elkaar helpen en voor elkaar zorgen komt in elke bladzijde naar voor in dit prentenboek. Als volwassene denk ik dan dat het misschien iets te idealistisch is, maar voor de kinderen is dit boek zeker een aanrader omdat ze er met volle teugen van genieten. Op een lieve manier krijgen ze ook mee hoe vriendschap werkt en dat is zeker een pluspunt aan dit prachtig uitgegeven prentenboek over vriendschap

★★★★★
Titel: Het Mooie dorpje Mooiezon | Leesfragment | Auteur: Edward van de Vendel |Illustrator: Suzan T’Hooft | Uitgeverij De Eenhoorn | Categorie: Kids, prentenboeken | Uitvoering: hardcover| pagina’s | ISBN13: 9789462912953 | Verkrijgbaar sinds:| Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 13-10-2018 | Prijs: €14,95 | Bestellen