Recensie Grote Anna leert turnen door Dayenne Wamsteeker:
Anna gaat samen met haar vriendjes turnen. Ze krijgen les van juf Wendy en meester Roel en ze leren van alles: zwaaien met een lint om de spieren los te maken, klimmen, trapeze slingeren en het spannendste van alles: koorddansen. Anna vindt het erg leuk om te turnen met al haar vriendjes.

Grote Anna leert turnen is deel van de ‘Grote Anna’-serie waarin op speelse wijze wordt verteld hoe een turnles eraan toegaat. Andere delen van de ‘Grote Anna’-serie zijn bijvoorbeeld Grote Anna leert fietsen en Grote Anna leert zwemmen. Door de boeken van de serie leren kinderen op speelse wijze van alles over sporten en andere hobby’s die je samen met je vriendjes kunt doen. Soms kunnen kinderen het spannend vinden. De boeken van de ‘Grote Anna’-serie kunnen dan helpen, want die laten zien hoe het eraan toe gaat.

De prenten in Grote Anna leert turnen zijn eenvoudig en duidelijk doordat de figuren zwart omlijnd zijn. De tekeningen bevatten veel kleur en de juf, meester en kinderen hebben veelzijdige uiterlijkheden. Alle kinderen hebben bijzonder veel plezier bij de turnles, want de kinderen hebben een vrolijke uitdrukking op hun gezicht. Sommige delen van de turnles zijn misschien best lastig, maar door veel oefenen en soms een beetje hulp van de meester en juf lukt alles. Dit boek kan kinderen helpen om inzicht te krijgen in wat er gebeurt in een turnles. Dit kan kinderen helpen moed te krijgen voor turnen en gymmen op school en laat zien hoe leuk het kan zijn om met andere kinderen spelletjes en oefeningen te doen.

In de turngroep zitten jongens en meisjes, klein en groot. Dit laat zien dat turnen en gymmen voor iedereen is die het leuk vindt en niet gebonden is aan bepaalde kenmerken. Het verhaal is in makkelijke woorden verteld, waardoor het goed te begrijpen is voor kinderen. Grote Anna leert turnen is een kleurrijk, speels en leuk prentenboek dat bijzonder geschikt is voor kleuters, zowel jongens als meisjes.

★★★★
Titel: Grote Anna leert turnen | Auteur en illustrator: Kathleen Amant | Uitgeverij Clavis | Categorie: Kids, prentenboeken| Leeftijd: 5+ | Uitvoering: hardcover | 28 pagina’s | ISBN13: 9789044830781 | Verkrijgbaar sinds: juni 2017 |Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 13-10-2018 | Prijs: €14,95 | Bestellen