Recensie Kikker – Kikker en de vallende ster door Fany van Hemelen:
Wat was ik blij toen ik voor de Kinderboekenweek, rond het thema vriendschap, Kikker en de vallende ster toegestuurd kreeg. Met veel plezier werk ik al meer dan twintig jaar in de Buitenschoolse Kinderopvang en ik weet dat Kikker favoriet is van veel kinderen. Onmiddellijk besloot ik dit mooi uitgegeven prentenboek met prachtige kleuren en herkenbare prenten mee te nemen en voor te lezen aan de kinderen. De kinderen kropen gezellig dichterbij en er werd genoten van de avonturen van Kikker. De kleuters keken hun ogen uit en de figuren als Kikker, Haas, Rat, Eend en Varkentje zijn voor meerdere kinderen net zoals echte vrienden. Het duurde niet lang voordat ik een aantal grotere kinderen had die mee kwamen voorlezen en meegenoten van dit verhaal.

Zo begint het:
“Het was een mooie zomeravond. Kikker, Haas, Varkentje en Eend zaten buiten en keken naar de sterrenhemel. ‘Als je een vallende ster ziet, dan mag je een wens doen,’ zei Haas. ‘Wat is een vallende ster?’ vroeg Kikker. ‘Dat zul je wel zien,’ zei Haas, ‘let maar goed op want het gaat heel snel”– Max Velthuys

Max Velthuijs overleed in 2005, maar zijn boeken zorgen dat hij nooit vergeten wordt. Na allerlei omzwervingen werd Kikker en zijn vrienden geboren. Zij beleven allerlei avonturen en ontdekken waarden en normen op een speelse manier en zijn echte “kindervrienden” geworden.

Eigenlijk is dit een prentenboek dat bedoeld is voor kinderen jonger dan zes jaar, maar iedereen geniet van dit verhaal. De jongere kinderen kunnen samen met anderen de prenten bekijken en de al wat oudere kinderen kunnen voorlezen voor anderen of zelf het boek lezen.

Kikker en de vallende ster is een boekje om te koesteren en telkens weer opnieuw te bekijken, door te bladeren, te lezen of voor te lezen. Leuk is ook om de kleuters aan de hand van de prenten het verhaal zelf te laten vertellen of om voor de kinderen een domino, memory of ander spel te maken met de prenten van de vriendjes. Er zijn heel veel ideeën in boeken of op het internet te vinden rond Kikker en al zijn vriendjes.
.
Kikker en de vallende ster gaat over Varkentje, Rat, Haas en Eend die een vallende ster zien en dan mogen ze een wens doen. Kikker, die is een klein beetje droevig, omdat al zijn vriendjes de ster zagen, maar hij niet, omdat hij net de andere kant uitkeek. Kikker besluit om de wensen van zijn vriendjes in vervulling te laten gaan. Wat Kikker niet weet, is dat zijn vrienden hem ook blij willen zien en een plan bedacht hebben. Samen zorgen ze dat Kikker toch vallende sterren te zien krijgt en daarna volgt pas de grootste verrassing voor hen allemaal.

Vriendschap staat centraal in dit heerlijke boekje met de typische Kikker-uitstraling en als je na dit boek niet genoeg krijgt van Kikker en zijn vriendjes dan kan je altijd nog alle andere Kikkerboeken gaan ontdekken. Er zijn Kikkerboekjes voor verschillende leeftijdscategorieën en in de boekjes zitten thema’s als: zorgen voor elkaar, vriendjes zijn, angst, verliefdheid, allerlei kinderdromen. Soms zijn zelfs moeilijkere onderwerpen als afscheid mooi verwerkt in enkele van de Kikkerboekjes.

Kikker en de vallende ster is sinds september 2018 tot en met maart 2019 ook als musical te zien en te beleven. Vanaf vier jaar kan je de musical gaan bewonderen in Vlaanderen en Nederland. Meer informatie vind je op de website van Theater Terra.

Tip: kijk ook eens op de website van Kikker: De wereld van Kikker.

★★★★★
Titel: Kikker en de vallende ster| Auteur: Max Velthuijs | Uitgeverij Leopold | Categorie: prentenboeken | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s| ISBN13: 9789025875480