Recensie Baas van iets groots door Fany van Hemelen:
Baas van iets groots is een fijn prentenboek over vriendschap en de baas willen zijn!

Als Kleine Muis samen met zijn vriend naar het circus gaat kijken, is hij één en al bewondering voor de kikker. Dit kleine dier is zomaar de “baas” over die grote leeuw. Hij is in de wolken en beslist om ook “machtig” te worden. Kleine Muis wil ook graag de baas zijn over iets heel groots, maar al zijn pogingen mislukken. Hij probeert de natuur naar zijn hand te zetten, maar natuurlijk luistert die niet naar hem. Wanneer zijn wens maar niet uitkomt, is hij zelfs verdrietig. Gelukkig is er zijn vriendje mier en vrienden zijn er om samen oplossingen te zoeken. Dankzij Mier en zijn geweldige team komt Kleine Muis zijn droom uit.

Dit is een prentenboek in groot formaat met eenvoudige, maar mooie en gedetailleerde tekeningen van Nelleke Verhoeff. Dit is het eerste boek waar ze niet alleen illustreert, maar ook de tekst schrijft. De dieren in dit boek zijn herkenbaar en gedragen zich zoals mensen en het verhaal toont heel mooi waar vriendschap over gaat. Voor kinderen is het verhaal goed te volgen door de soms grappige situaties en het onverwachte resultaat. Wanneer kinderen naar een voorstelling gaan kijken zijn ze vaak net zo verwonderd als Kleine Muis. Het gevoel van de baas te willen zijn over iets groots is een gevoel dat kinderen zeker ook hebben en het prentenboek sluit dus mooi aan bij hun wensen. Voor jonge kinderen is dit zeker een aanrader omdat ze na een aantal keer geluisterd te hebben, aan de hand van de prenten, het boekje kunnen “vertellen” en er veel plezier aan zullen beleven.

Baas van iets groots is kleurrijk en spreekt tot de verbeelding. Zelfs zonder de tekst te horen en enkel de grote prenten te bekijken, zal dit boekje voor kleine kinderen erg herkenbaar zijn. Kinderen zullen blijven vragen om dit prentenboekje opnieuw vast te mogen pakken en om nog één keertje voor gelezen te worden of samen te bekijken!

Tip: Baas van iets groots kleurplaat

★★★★
Titel: Baas van iets groots | Leesfragment | Auteur: Nelleke Verhoeff | Uitgeverij De Eenhoorn | Categorie: Kids, prentenboeken | Uitvoering: hardcover | 40 pagina’s | ISBN13: 9789462912847 | Verkrijgbaar sinds: januari 2018 |Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 9-10-2018 | Prijs: €14,95 | Bestellen