Recensie Paul Poiret – Dromen van de Oriënt door Dayenne Wamsteeker:
Paul Poiret begon zijn werkende leven als parapluverkoper, maar eigenlijk wilde hij veel liever kledingontwerper worden. Al snel kon hij aan de slag bij een ontwerper, maar hij wilde geen jurken ontwerpen met korsetten of lange hofsleep, die in die tijd erg populair waren. Poiret wilde wat anders, namelijk kleurrijke en loszittende kleding ontwerpen. Om inspiratie op te doen ging hij op reis naar de Oriënt. Daar vond hij wat hij zocht: kleur, pracht en praal. Terug in Parijs ontwerpt hij de prachtigste jurken, geïnspireerd op wat hij zag in de Oriënt, die gedragen worden door avontuurlijke vrouwen in Parijs.

Het prentenboek Paul Poiret – Dromen van de Oriënt is door Uitgeverij Leopold in samenwerking met het Gemeentemuseum Den Haag uitgebracht om kunst dichter bij kinderen te brengen. Ze hopen op deze manier kinderen nieuwsgierig te maken naar kunst en dat lukt zeker met dit prachtige boek. De voorkant alleen al is buitengewoon prachtig en al een goede reden om dit boek te gaan kopen en lezen.

Illustrator Enzo Pérés-Labourdette heeft dit boek prachtig geïllustreerd. De tekeningen zijn kleurrijk, zwierig en uiterst gedetailleerd. Paul Poiret maakte de weg vrij voor Art Déco. Deze stijlbeweging wordt overheerst door rijke kleuren, geometrische figuren en overdadige versieringen. Deze stijl is ook helemaal doorgevoerd in het prentenboek, wat de meest prachtige illustraties oplevert. Elke nieuwe pagina bevat weer een mooie, kleurrijke illustraties waar van alles op te zien is, zoals de stad Parijs, stijlvolle jurken en de Oriënt. De tekeningen staan op een witte achtergrond, waardoor de illustraties nog meer opvallen. In contrast tot de uitbundige tekeningen zijn de teksten kort en in een simpel lettertype weergegeven. Dit is een goede keus van Enzo Pérés-Labourdette, het draait in dit boek echt om de illustraties.

In dit prentenboek maken kinderen kennis met modeontwerper Paul Poiret en zien hoe hij zich ontwikkelde van parapluverkoper tot een bekende ontwerper. Er is zoveel mogelijk als je het graag wilt! Daarnaast past dit boek goed bij het thema kunst, omdat de illustraties al op zichzelf staande kunstwerken zijn. Betoverend mooie platen, die tot de verbeelding spreken!

Het boek is geschikt voor kinderen van ca. 5 tot en met 8 jaar. Vanwege de prachtige illustraties geef ik dit boek 5 sterren.

★★★★★
Titel: Paul Poiret – Dromen van de Oriënt | Leesfragment | Auteur & Illustrator: Enzo Pérés-Labourdette | Uitgeverij Leopold | Categorie: | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789025873912 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2017 |Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 29-03-2019 | Prijs: €15,99 | Bestellen